AMP چیست؟

با سلام و درودی دیگر به شما دوسداران سئوبلک

امروز با مقاله AMP چیست؟ در خدمت شما عزیزان هستیم.
در این مقاله علاوه بر تعرفی که برای AMP چیست؟ میگوییم اطلاعات زیر را در به طور کامل اختیار شما قرار میدهیم

با سئوبلک همراه باشید.

AMP چیست؟

گوگل به تازگی یکی از ابزار ها جدید خود، به نام AMP را در اوایل سال 2016 منتشر کرده است.
با توجه به افزایش استفاده از تلفن همراه بسیاری از افراد برای دست یابی به اطلاعات دنیای وب از تلفن همراه خود استفاده می کنند
و آمار استفاده از موبایل روند صعودی خود را می پیماید.

در نتیجه سرعت لود صفحات در موبایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گوگل به تازگی از فرم ورک AMP رو نمایی کرده است و هدف از ارائه این ابزار بهبود عملکرد صفحات وب حاوی متن, تصویر، فیلم، انیمیشن و…. در موبایل می باشد. هدف از این فناوری گوگل ارائه راهکاری سریع و بهینه برای کاربران می باشد تا به راحتی بتوانند, محتوای صفحات وب, خصوصا سایت هایی که دارای متن زیادی می باشند( مانند سایت های خبری) را به راحتی مشاهده کنند.

AMP چیست؟

مزیت AMP چیست؟

گوگل با استفاده از AMP، باعث افزایش سرعت ارائه محتوا در ابزارهای موبایل شده است
بدون اینکه کاربر را مجبور کند کل محتوای سایت را مشاهده نماید.
در واقع صفحاتی که از تکنولوژی  AMP در موبایل استفاده می کنند،
از نظر رتبه یک سروگردن از بقیه بالاتر قرار خواهند گرفت.

برای مثال همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، وقتی که کلمه “mars” را گوگل جستجو می کنیم،
آن صفحاتی که از تکنولوژی AMP استفاده کرده اند در قسمت بالا قرار می گیرند.

 

چرا AMP موجب افزایش سرعت لود صفحات موبایل می شود؟

همان طور که گفته شد AMP یک فریم ورک متن باز است که موجب بهینه سازی کد های HTML می شود.
کد های AMP سرعت لود بسیار بالایی دارند و باعث بار گذاری سریع صفحات وب می شوند
و خواندن صفحات وب را برای کاربران تسهیل می بخشند.

شما به عنوان یک برنامه نویس فقط تگ های خاصی از HTML را می توانید استفاده کنید
و مجاز به استفاده از همه تگ ها نیستید.
همچنین شما فقط می توانید کد های ساده CSS و آن هایی که دارای کاربرد بسیار هستند را استفاده کنید.

استفاده از کد های جاوا اسکریپ نیز در همه جا مجاز نمی باشد.
در واقع AMP استایل خاصی را برای کد های شما در نظر می گیرند و کد های CSS شما را نادیده می گیرد و آن کد هایی که حجم صفحات شما را افزایش می دهد را به عنوان عامل غیر مجاز در نظر می گیرد.

AMP چیست؟

 

مزایای استفاده از AMP چیست؟

استفاده از AMP مزایای مختلفی را برای وب‌سایت‌ها به ارمغان می‌آورد که از جمله مهم ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– AMP و سئو: بهبود سئو از طریق AMP

اول از همه اینکه اگر وب‌سایت شما کند باشد، کاربران به این انتظار نمی‌نشینند تا بارگذاری شده و بالاخره نمایش داده شود؛ بلکه قبل از اینکه حتی وب‌سایتتان را دیده باشند از دکمه بازگشت مرورگرشان استفاده می‌کنند و به سراغ یک وب‌سایت سریع‌تر خواهند رفت. دقت داشته باشید که اگر کاربران روی لینکی از وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کلیک کنند، اما خیلی سریع و در عرض چند ثانیه مجدداً به صفحه نتایج برگردند، چنین رفتاری از دید گوگل منفی تلقی شده و بر سئو تأثیر منفی خواهد گذاشت.
به‌علاوه، هرگاه صفحاتی که از AMP در آن‌ها استفاده کرده‌اید در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند یک علامت مخصوص در کنار آن‌ها درج می‌شود که وجود آن نشان دهنده سرعت بالای صفحه در بارگذاری است و لذا از آنجایی که هیچ کس از سرعت بالا بدش نمی‌آید، نظر مخاطب را به خود جلب خواهند کرد. ضمناً همین‌طور که به تدریج کاربران بیشتری متوجه معنای این علامت می‌شوند اولویت بیشتری برای صفحات AMP قائل خواهند شد.
به‌علاوه، گوگل نیز به سایت‌های AMP بیشتر از سایت‌های بدون AMP علاقه‌مند است.
این یعنی اگر از AMP استفاده کرده باشید
احتمال اینکه سایتتان در رتبه‌های بهتری از صفحات نتایج جستجوهای طبیعی کاربران قرار بگیرد افزایش پیدا خواهد کرد.
در کنار همه این‌ها، در مجموع نرخ تبدیل و شاخص‌های تعامل وب سایت‌های سریع نسبت به وب سایت‌های کند بالاتر است.
در تصویر زیر آیکن AMP در نتایج جستجوی گوگل مشخص شده است:
AMP چیست؟
بر طبق خبرهایی که از گوگل می‌رسد، این شرکت ایندکس موبایل محوری را ایجاد کرده که در آن برای سایت‌هایی که کیفیت نمایش آن‌ها در موبایل بهتر است در جستجوهای موبایل اولویت قائل می‌شود.
با این همه AMP هنوز به یکی از مقتضیات لازم برای داشتن سئوی عالی تبدیل نشده است، اما باید به پتانسیل بالایی که در این زمینه دارد توجه داشته باشید.

– نمایش در Carousel گوگل

با استفاده از AMP در صفحات وب‌سایت خود امکان نمایش آن‌ها در Carousel صفحه نتایج جستجوی گوگل را فراهم می‌کنید. اگر نمی‌دانید که منظور از Carousel چیست به تصویر زیر مراجعه کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید یک نوار با قابلیت مرور افقی در قسمت بالایی نتایج وجود دارد که با جستجوی برخی عبارات ظاهر می‌شود. به این نوار افقی، Carousel (به فارسی: چرخ و فلک یا اسلایدر) می‌گوییم.
AMP چیست؟
تمامی مواردی که در این بخش مشاهده می‌کنید مقالات و صفحات AMP هستند
و لذا اگر شما هم در سایت خود از AMP استفاده کرده باشید،
فرصتی برای نمایش آن در این قسمت (که از قضا در بالای صفحه هم قرار دارد) فراهم خواهد شد.

– افزایش نرخ تبدیل

عمده‌ترین مزیت AMP برای صاحبان کسب‌وکار افزایش قابل توجه سرعت بارگذاری سایت است؛
چرا که بارگذاری کند به معنی از دست رفتن مشتری است.
به سرانجام رساندن فروش دقیقاً در همان لحظه‌ای که مشتری به محصول یا سرویس مورد نظر نیاز دارد مشابه با چسباندن نان به تنور داغ در موعد مناسب است و لذا اهمیت فراوانی دارد. بسیاری از مشتریان در صورتی که احساس کنند که سایت شما کند است فوراً به سراغ رقبا می‌روند. این به معنای از دست رفتن چیزی نزدیک به 40 درصد از بازدیدکنندگان موبایلی شماست که در واقع مشتریان بالقوه‌ای محسوب می‌شوند که پول خود را به رقیبتان تقدیم می‌کنند.

– بیشتر دیده شدن

ویترین مغازه‌ها در جذب مشتری تأثیر به سزایی دارد. در فروشگاه‌های آنلاین نیز همین‌طور است،
فقط وضعیت نمایش ویترین شما به سرعت اینترنت کاربران و شهرتتان در کانال‌های مختلف (مثلاً موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل) وابسته است. حال تصور کنید که کاربری که اینترنت چندان سریعی ندارد به سراغ وب‌سایت شما می‌آید؛ اگر از AMP استفاده کرده باشید سایتتان در کسری از ثانیه باز می‌شود، در غیر اینصورت هیچ بعید نیست که ویترین مجازی خوش رنگ و لعاب و بی نقص شما اصلاً دیده نشود که بخواهد تأثیر خاصی را از خود بر جا بگذارد.

– ارائه یک تجربه کاربری بهتر

تجربه کاربری در اغلب وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی حرف اول را می‌زند.
طبیعتاً یک وب‌سایت کند با کدهای اضافی و محیط کاربری سنگین با پنجره‌های پاپ آپ متعدد برای هر کسی و مخصوصاً مشتریان و به‌خصوص در محیط موبایل چیزی جز کابوس نمی‌تواند باشد.
عنوان موبایل فرندلی (mobile friendly) در سال 2014 میلادی با این هدف توسط گوگل به وجود آمد که صاحبان وب‌سایت‌ها به ارائه تجربه کاربری بهتری برای کاربران موبایل ترغیب شوند. پس از استفاده گسترده از طراحی ریسپانسیو، به تدریج عنوان موبایل فرندلی به نفع عنوان دیگری به نام AMP از گردونه خارج می‌شود. به بیان دیگر، AMP مرحله جدیدی از بهبود تجربه کاربری در موبایل است که عدم استفاده از آن به معنای عقب ماندن از قافله رقبا محسوب می‌شود.

– AMP برای سایت‌های فروشگاهی

منطق AMP بر این اساس بنا شده که محتوای بهینه شده برای موبایل باید در هر شرایطی فوراً بارگذاری شده و نمایش داده شود.
بر همین مبنا، AMP یک چارچوب کاربردی برای ایجاد صفحات سریع برای موبایل ایجاد کرده است.
بااین‌حال، ضمانتی برای سازگاری فرمت AMP با وب سایت‌های مختلف وجود ندارد.
این یکی از واقعیت‌های پروژه همیشه در حال تکامل AMP است.
اما خبر خوب اینکه بسیاری از استدلالاتی که قبلاً بر علیه استفاده از AMP در سایت‌های فروشگاهی درست بود
این روزها دیگر محلی از اعراب ندارد.
به‌عنوان نمونه، از جمله امکاناتی که به صفحات AMP اضافه شده قابلیت استفاده از آنالیتیکس است.
امروزه به لطف متغیر amp-analytics، می‌توان آمار آنالیتیکس صفحات متکی بر AMP را نیز جمع آوری کرد.
از این طریق امکان بررسی عملکرد هر صفحه از نظر ترافیک، درآمدی که جذب کرده، نرخ کلیک خوری و بانس ریت (Bounce rate) به وجود می‌آید.
AMP از صفحات محصولات و دسته‌بندی‌های آن‌ها نیز پشتیبانی می‌کند که این به نوبه خود تأثیر قابل توجهی بر خوشایندتر شدن فرآیند سفر مشتری خواهد داشت. توجه داشته باشید که اگر بارگذاری سایت شما بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد چیزی نزدیک به 40 درصد از کاربرانتان از آن خارج خواهند شد. به‌علاوه، 75 درصد از مشتریان ترجیح می‌دهند که به جای منتظر ماندن برای بارگذاری صفحه‌ای که از دید آن‌ها کند به نظر می‌رسد فوراً به سراغ رقبا بروند. مَخلص کلام اینکه با توجه به اهمیت خاص سرعت نمایش صفحات برای وب سایت‌های تجاری و فروشگاهی، AMP یکی از ضروری‌ترین ابزارهایی محسوب می‌شود که هر صاحب کسب‌وکاری باید از آن استفاده کند.
AMP چیست؟

معایب گوگل AMP

  • به طور کلی گوگل AMP از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت نیست ولی ممکن است که در آینده جزو این فاکتور‌ها باشد. با توجه به این موضوع از نظر تاثیر گذاری روی رتبه وب سایت هم جز‌و مزایا و هم جزو معایب به حساب می‌آید.
  • اگر شما یک توسعه دهنده وب نباشید فعالسازی AMP در وب سایتتان کمی سخت است ولی خوشبختانه با تشکر از وردپرس این کار کمی آسان تر شده است و آن‌هایی که توسعه دهنده وب نیستند نیز با فعالسازی افزونه‌ها می‌توانند از امکانات AMP استفاده کنند. در ادامه به نحوه فعالسازی AMP در وردپرس نیز می‌پردازیم.
  • ممکن است که به نرخ تبدیل شما آسیب بزند یا نتیجه‌ای منفی برایتان به وجود آورد.
  • ممکن است که شما را نگران کند که پس از بهینه سازی چه بر سر وب سایتتان می‌آید؟
  • گزارشات مشکلات برای مثال صفحات ۴۰۴ در گوگل آنالیز نیز ثبت می‌شود.
  • بعضی‌ها در میزان مشارکت و میزان نرخ دفع کاربری (Bounce rate) دچار مشکل شدند.
  • از اسکریپت‌های ثالث و برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که شاید هنوز توسط بعضی از مرورگر‌ها پشتیبانی نشوند.
  • در بعضی از مرورگر‌های قدیمی مانند Internet Explorer 11 پشتیبانی نمی‌شود. گوگل گفته است که در ۲ ورژن آخر بیشتر مرورگر‌های معروف مانند گوگل کروم، مازیلا فایرفاکس، اوپرا، اج و سافاری AMP پشتیبانی می‌شود.
مختص شما:  کنسول جستجوی گوگل

 

راه های اضافه کردن AMP به سایتمان چیست؟

روش‌های متنوعی برای پیاده سازی AMP در وب‌سایت وجود دارد. اگر از یکی از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب، مانند وردپرس، دروپال یا جوملا استفاده می‌کنید، افزونه‌هایی وجود دارند که استفاده از آن‌ها کار شما را راحت می‌کند.
لطفاً دقت داشته باشید که معمولاً بهتر است در این زمینه از افراد متخصص کمک بگیرید
تا ایرادی در نحوه نمایش وب‌سایتتان به وجود نیاید.

1. استفاده از AMP در وردپرس

وردپرس با تیم مدیریت AMP گوگل قرارداد دارد و لذا اضافه کردن آن به این سیستم مدیریت محتوا کار نسبتاً آسانی است. اگر با نحوه نصب افزونه در وردپرس آشنایی دارید به راحتی می‌توانید این قابلیت را به سایتتان اضافه کنید. درعین‌حال دقت داشته باشید که برخی از افزونه‌های وردپرس زیاد با AMP سازگاری ندارند. به‌علاوه، اگر طراحی سایتتان به صورت سفارشی انجام شده نیز معمولاً باید از توسعه دهنده‌ای که با وی همکاری داشته‌اید کمک بگیرید.
برای نصب AMP گزینه‌های مختلفی دارید که از آن جمله می‌توان به این سه مورد اشاره کرد:
• افزونه رسمی AMP
• افزونه Yoast glue SEO
• افزونه accelerated mobile pages

2. استفاده از AMP در دروپال

دروپال نیز برای صفحات AMP یک افزونه مخصوص دارد. برای نصب آن به قسمت extend داشبورد دروپال بروید. سپس از قسمت install new module می‌توانید این افزونه رسمی را نصب کنید.

3. استفاده از AMP در جوملا

جوملا نیز افزونه‌های AMP مخصوص به خودش را دارد که به راحتی با دانلود آن‌ها از سایت افزونه‌های جوملا و نصبشان از طریق کنترل پنل آن می‌توانید آن‌ها را فعال کنید. قسمت افزونه‌های جوملا در بخش extension manager از منوی extensions قرار دارد.
AMP چیست؟
بیشتر بخوانید:
مختص شما:  ویژگی های وب سایت موفق

تست AMP

پس از نصب AMP باید صفحات وب‌سایت خود را برای پیدا کردن اشکالات احتمالی ارزیابی کنید.
این کار از طریق یکی از افزونه‌های کروم با عنوان AMP Validator به راحتی قابل انجام است.
پس از نصب این افزونه، یک آیکن در قسمت افزونه‌های کروم ظاهر می‌شود.
در صورتی که HTML در AMP صفحه‌ای که در حال مشاهده آن هستید ایرادی نداشته باشد این آیکن به رنگ سبز در خواهد آمد.
در صورتی که ایرادی در AMP وجود داشته باشد آیکن مزبور به رنگ قرمز در می‌آید
و با کلیک بر روی آن می‌توانید خطاهای موجود را مشاهده کنید.
پس از رفع همه ایرادات باید مجدداً AMP سایت خود را تست کنید
و از رفع مشکلات قبلی اطمینان حاصل کنید.
توجه کنید که وبسایتهایی که به صورت AMP نمایش داده می‌شوند در سرورهای گوگل بارگذاری می‌شوند
و نه سایت اصلی. در صورتی که سایت شما مشکلی داشته باشد
گوگل یا هر وب‌سایت دیگری که برای نمایش سریع صفحات وب از AMP استفاده می‌کند
آن را به حافظه خود اضافه نخواهد کرد.
AMP چیست؟

حرف اخر در AMP چیست؟

با توجه به تغیرات الگوریتم 2020 گوگل بیایید به سئوی موبایل بیشتر اهمیت بدهیم

ممنون که تا پایان با سئوبلک در AMP چیست؟ همراه بودید.
کلیک کنید و رای بدهید
[Total: Average: ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *