هیت مپ یا نقشه گرمایی سایت

هیت مپ یا نقشه گرمایی سایت

هیت مپ یا نقشه گرمایی سایت

در این مقاله به تعریف هیت مپ یا نقشه گرمایی پرداخته میشود و ابزار های ساخت هیت مپ را به شما معرفی میکنیم

با سئو بلک همراه باشید.

هیت مپ یا نقشه گرمایی چیست

هیت مپ (Heat Map)یا نقشه گرمایی ، نقشه‌های حرارتی داده‌های گرافیکی و رنگی هستند
که ما را قادر می‌سازند تا رفتار کاربرانمان را شناسایی کنیم.

در واقع نقشه حرارتی (هیت مپ) یکی از تست های تجربه کاربری است
که به ما یک دید بصری از رفتار و واکنشات بازدیدکنندگان را نمایش می‌دهد
و به ما کمک می‌کند تا محصول را در راستای اهداف خود بهبود دهیم.

هیت مپ (Heat Map) یکى از ابزارهاى در دسترس براى بررسى رفتار کاربران است و نقشه‌ای است حرارتی که نشان می‌دهد در کدام قسمت صفحه، کاربران تعامل بیشتری داشته‌اند. با اینکه نقشه‌ی حرارتی می‌تواند حالت‌های مختلفی را از قبیلClick، Scroll ،‌ Mouse Movement،‌ User Attention و … نشان دهد اما در این مطلب تمرکز بر روی انتقال تجربه‌ی تحلیل هیت مپ یا نقشه گرمایی از روی سرویس CrazyEgg و بهبود تجربه کاربرى به کمک آن است.

هیت مپ یا نقشه گرمایی سایت

آیا نشانگر ماوس معادل نگاه کاربر است؟

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه کارنگی ملون انجام شد و نتیجه به دست آمده نشان می‌داد که بیشتر از ۸۸ درصد حرکات ماوس بر روی صفحات سایت ها با محل نگاه چشم به صفحه مطابقت می‌کند. بنابراین اگر حرکات و رفتار کاربران بر روی صفحات سایت را دنبال کنیم به اطلاعات ارزشمندی و مفیدی خواهیم رسید و یک هیت مپ  تا اندازه‌ای دقیق در اختیار خواهیم داشت.

مختص شما:  میکروبلاگ چیست

بیشتر بخوانید:

ابزارهای ساخت هیت مپ یا نقشه گرمایی

برای به دست آوردن نقشه حرارتی وبسایت می توانید از ابزارهای آنلاینی مثل وبسایت hotjar.com یا heatmap.me  و یا crazyegg.com استفاده کنید. معمولا روش استفاده از همه این ابزارهای اینست که باید در سایتشان ثبت نام کنید و نام وبسایتی که میخواهید هیت مپ یا نقشه گرمایی روی آن ساخته شود وارد می کنید و یک js به شما می دهد که با قراردادن آن در صفحه وب مورد نظر نقشه حرارتی ایجاد می شود و می توانید روزانه آن را مشاهده کنیدو تحلیل کنید.

خصوصا بعد از اعمال تغییرات در قالب UI و UX وبسایت بررسی گزارش های هیت میپ می تواند به شما کمک کند بفهمید آیا تغییرات مثبت بوده یا منفی. البته می توان با بررسی و مقایسه مقادیری مثل Bounce Rate نیز میزان موفقیت وبسایت را در جلب مخاطب بسنجید. نوع وبسایت نیز در تحلیل نقشه حرارتی موثر است. تحلیل نقشه حرارتی یک وبسایت فروشگاهی با تحلیل وبسایت شرکتی متفاوت است. مثلا می توان پاسخ سوالات زیر را از نقشه حرارتی یک فروشگاه اینترنتی دریافت کرد:

  • مشتری به کدام بخش وبسایت گرایش بیشتری دارد؟
  • چه ساعتی کدام بخش وبسایت جمعیت بیشتری را جذب می کند؟
  • کدام محصول بازدید بیشتری دارد؟
  • چه تعداد بازدید جهت خرید و سفارش اینترنتی است و چه تعداد فقط بازدید بدون خرید می باشد.؟

کلیک کنید و رای بدهید
[Total: 2 Average: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *