هک رشد چیست؟

هک رشد چیست؟

هک رشد چیست؟

سلام خیلی خوش امدید به سئو بلک در این مطلب قصد داریم راجب موضوع ها یهک رشد چیست؟ وتاریخچه هک رشد صحبت کنیم تا انتها با سئو بلک همراه باشید.

هک رشد چیست؟

هک کردن رشد (به انگلیسی: Growth hacking) یکی از تکنیک‌های بازاریابی است
برای گسترش تکنولوژی شرکت‌های نوپا با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجه‌های اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن ارائه بهتر
. خلق رشد می‌تواند به عنوان بخشی از اکوسیستم بازاریابی آنلاین دیده شود.
در خیلی از اوقات خالق رشد از SEO، تحلیل سایت‌ها، بازاریابی محتوا و تست‌های A/B استفاده می‌کنند
. هکرهای رشد از روشهای کم هزینه و جایگزین‌های مناسب برای بازاریابی سنتی استفاده می‌کنند
به عنوان مثال استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ویروسی به جای خرید تبلیغات از رادیو و تلویزیون و روزنامه در بازاریابی سنتی یکی دیگر از روش‌های خالق‌های رشد است.
خلق رشد برای استارتاپ‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است
همان‌طور که در اصول تئوری ناب (Lean) آمده‌است که:
«اول رشد کن، بعداً بودجه بگیر». شرکتهای فیسبوک، توییتر، لینکدین و ایر بی‌ان‌بی همه از روش‌های خلق رشد استفاده کرده‌اند.

 

سین الیس در ۲۰۱۰ این مفهوم را ایجاد کرد.
او به چندین کمپانی اینترنتی کمک کرده بود
تا به رشد خارق‌العاده ای دست پیدا کنند
و زمانی که استارت‌آپ‌ها به دنبال رشد تعداد کاربران و مشتریان خود بودند،
به سراغ او می‌رفتند.
سین الیس هم در ازای دریافت پول به آن‌ها استراتژی‌های اختصاصی برای رشد سریع کسب و کارشان را می‌داد.

هک رشد چیست؟

او سیستم‌های مورد نیاز برای رشد سریع را در شرکت‌ها راه اندازی می‌کرد، فرایندها و ایده اصلی را نیز در اختیار مدیران استارت آپ‌ها قرار می‌داد و زمانی که می‌خواست شرکت را ترک کند مشکل اصلی بوجود می‌آمد! او وقتی به دنبال جایگزین برای خود می‌گشت رزومه‌هایی متفاوت و گاهی نامرتبط دریافت می‌کرد. خیلی از این افراد مدرک بازاریابی داشتند و با اینکه دارای تجربه کاری هم بودند ولی همیشه یک چیزی را کم داشتند. سین الیس می‌دانست روشی که برای رشد استارت آپ‌ها به کار می‌برد با اصول و تکنیک‌های سنتی بازاریابی تفاوت دارد و اگر کار را به بازاریابان معمولی بدهد نتیجه خوبی بدست نمی‌آید.

مختص شما:  تاثیر متا تگ Content Type در سئو

تاریخچه هک رشد

بگذارید داستان را از همان اول تعریف کنم. اصلاً چه شد که مفهوم هک رشد و هکر رشد متولد شد؟ اصطلاح هک رشد در سال 2010 توسط شان الیس ایجاد شد. وقتی از او پرسیده شد چرا این اصطلاح را ایجاد کرده‌ای، این طور جواب داد:

به خاطر سرخوردگی و ناکامی‌ام در استخدام کسی که بتواند در استارتاپ‌ها جایگزین خودم شود.

هک رشد چیست؟

شان به چندین شرکت و استارتاپ کمک کرده بود
در مدتی کوتاه، رشدی فوق‌العاده را تجربه کنند.
به همین دلیل هر کس که می‌خواست پایه‌ی کاربران خودش را رشد دهد،
به سراغ او می‌رفت. به این ترتیب، شان درصدی از سهام و مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می‌کرد و قطار آن استارتاپ را روی ریل می‌انداخت. در واقع، او کسی بود که وارد یک استارتاپ می‌شد، رشد سریع آن را پایه‌ریزی می‌کرد، ساختارها را درست می‌کرد، فرآیندها را به سمت رشد بیشتر هدف‌گذاری می‌کرد و طرز فکر استارتاپ را اصلاح می‌کرد. در نهایت هم سوئیچ ماشین رشد را به کسی دیگر تحویل می‌داد و به سراغ استارتاپ بعدی می‌رفت. اما دقیقاً همینجا بود که مشکلات شروع می‌شد.

هک رشد به هکرهای رشد می آموزد که پیش از اینکه نظر مدیران کسب و کار را به عنوان یک اصل کاملا صحیح به بوته آزمایش بگذارند، می بایست آنها را از دید مشتریان نیز بیازمایند. همه چیز را آزمون کنند تا بهترین راه حل پیش رو قرار گیرد.

بیشتر بدانید

مختص شما:  سئو در ارومیه

تاریخچه هک رشد

دانستن این نکته حائز اهمیت است که متوسط زمانی که کاربران برای شناسایی کسب‌وکارتان زمان می‌گذارند، در سال گذشته به ۸ ثانیه رسیده بود که البته این عدد در سال ۲۰۰۸ حدود ۱۵ ثانیه در ایران بود. پس شما تنها ۸ ثانیه فرصت دارید تا کاربران جدید را جذب کنید، پس دیگر زمان ندارید که کاربران را با قصه ها درگیر کنید.

هک رشد، به‌جای اینکه سیستم کلیشه‌ای تبلیغات را ارائه کند و از سیستم Push (ارائه تبلیغ به کاربر و فروش تهاجمی) استفاده کند، راهکار Pull (ایجاد اشتیاق برای کاربران به‌منظور درگیر شدن با برند) را ارائه می‌دهد. در حقیقت سعی دارد، از مشتریان فعلی، درآمدزایی بیشتری کند تا هزینه جذب آنها کاهش یابد.

در حقیقت این روش، به این دلیل کارآمد است که کسب و کارها از روش های قدیمی بازاریابی که تنها هدف جذب مشتری داشتند، فاصله گرفته اند و به همان اندازه به طراحی محصول و رشد کسب و کار اهمیت می دهد.

اجرا کننده فرایند هک رشد که نیاز به سامان دهی وضعیت و آزمون های منظم دارد، هکر رشد خوانده می شود. این راهکار در ایالات متحده و اخیرا در ایران طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و بزرگانی نظیر جف بزوس، ایلان ماسک و ریچارد برنسون نیز به عنوان هکرهای رشد موفق در ایالات متحده شناخته می شوند.

ممنون از این که با سئو بلک همراه بودید

کلیک کنید و رای بدهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *