نوشتن تیترهای جذاب

سلام به سئو یلک خوش آمدید. با هم در این مقاله درباره نوشتن تیترهای جداب آشنا میشویم.

 

تیتر چیست؟(تعریف تیتر)

هر چند که بعید است که کسی نداند تیتر یا عنوان چیست ولی از آنجایی که می خواهیم
از صفر تا صد راهنمای جامع و کاربردی نوشتن تیترهای جذاب و کلیک خور را بیان کنیم، از تعریف تیتر شروع می کنیم:

مطابق با آموزه های تئوری ارتباط اسپربر و ویلسون، تیتر یا عنوان یا به قول انگلیسی زبانها هدلاین(headline
حلقه ارتباط بین متن و مخاطب است و تیتر عبارتی هست که بالای هر مطلبی می نویسند
و نمود آن را در روزنامه ها و مجلات در قالب عباراتی که روی جلد یا در صفحات دیگر،
بالای مطالب به صورت درشت تر مینویسند، ملاحظه کرده اید.

مخاطب با خوندن تیتر می تواند متوجه شود که متن و جزییات این مطلب در مورد چه موضوعی است
تا با خواندن تیتر، انتخاب کند آن مطلب را بخواند یا محصولی را بخرد یا خیر.

آیا تیتر فقط در جلد روزنامه ها یا در تبلیغات کاربرد دارد؟

مسلماً خیر. برخی ها احساس می کنند تیترنویسی فقط در بالای مقالات و روی جلد روزنامه ها کاربرد دارد،
باید عرض کنم هرجایی که مطلب و محتوایی نوشته و منتشر میشود اعم از:

تیتر است که نقش اول را برای جلب توجه، دیده شدن و فروش محتوا بازی می کند و نیاز است
در هر فضایی اعم از رسانه های چاپی و آفلاین یا رسانه های تحت وب و آنلاین فعالیت می کنیم،
با نوشتن تیترهای جذاب، محتوایمان را به رخ مخاطب بکشانیم.

مهمترین وظیفه یک تیتر چیست؟

دیوید اُگیلوی که در دنیا به پدر علم تبلیغات و نوشتن تیترهای جذاب تبلیغاتی و متن های جذاب برای تبلیغات مشهور است
جمله ای کلیدی دارد که تکلیف همه نویسندگان محتوا خصوصاً تبلیغ نویس ها و نویسندگان تیترهای جذاب تبلیغاتی
را روشن کرده است: هدف یک پیام یک چیز است و آن هم چیزی جز فروش نیست.ُ

ادوارد اشمیت نویسنده قدیمی و کارکشته نیز در وصف نوشتن تیترهای جذاب
و نقش تیتر در محتوا می گوید: مهمترین وظیفه ای که تیتر بر عهده

نکات کلیدی برای نوشتن تیتر جذاب می پردازم. تکنیک هاییکه گفته می شود:

احساسات خواننده را برانگیخته کنید

خوب، معمولی، بد، زیبا کلماتی هستند که به تعداد بسیار زیادی در مطلب استفاده شده اند
و قدرت جذب خود را ازدست داده اند. پس به جای استفاده از این کلمات، جایگزین بهتری برای آنها پیداکنید
مثل :  بی‌نظیر، شگفت‌انگیز، چشم‌نواز، خیره‌کننده و …

جادوی اعداد و ارقام را فراموش نکنید

اعداد خوانندگان را جذب مطلب میکنند . شاید بپرسید چرا ؟ جواب آن بسیار واضح است :
خواننده درک درستی از تعداد ورودی های مطلب به ذهن خود دارد . مثلا وقتی میگوییم ۵ راه موفقیت در زندگی،
خواننده میداند که با خواندن این مطلب، به ۵ راهی که در زندگی اش او را موفق میکند خواهد رسید .

با کلمات پرسشی، ذهن خواننده را به چالش بکشید

«چرا»، « چگونه»، «چه‌چیز» از جمله جلماتی هستند که حس کنجکاوی افراد را تحریک میکند
و خواه ناخواه آن را به سمت خواندن مطلب هدایت میکند و باعث افزایش نرخ تبدیل می شود؛
خصوصا زمانی که شما درباره مسائل روز صحبت کنید .

به فکر حل مشکلات باشید

طبق نظر بسیاری از متخصصان نکته‌ای بسیار مهم در نوشتن تیتر جذاب تبلیغاتی آن است
که در تیتر به موضوعاتی بپردازید که سعی دارد مشکلات مردم را حل کند. افراد نمی‌خواهند
چیزی بخرند، بلکه‌ می‌خواهند مشکل‎شان را حل کنند. عنوان‌هایی که باعث می‌شود بیننده احساس کند
محصول یا خدمت شما این کار را می‌کند، بسیار بیشتر کلیک‌ می‎خورند.

مختص شما:  بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

مطالب بیشتر بخوانید :

چاشنی شوخ طبعی را اضافه کنید

شوخی طبعی در مکان و زمان مناسب می تواند تاثیر شگرفی بگذارد.
وقتی تیر با خواننده شوخی می کند، احساس همزاد پنداری و راحتی بیشتری با متن شما دارد
و این باعث می شود تا با مخاطب خود راحت تر ارتباط برقرار کنید.

نوشتن تیترهای جذاببه زبان ساده بگویید

شاید در حوزه کاری شما تعداد زیادی کلمات تخصصی و عجیب و غریب وجود داشته باشد.
آن‌ها را به طور کامل فراموش کنید.شما هرگز نباید عنوان‌های تبلیغاتی را با چنین اصطلاحاتی پر کنید،
زیرا این کار باعث گیج‌شدن و ناامیدشدن مخاطب می‌شود. در عنوان‌ها از زبانی ساده و همه‌فهم استفاده کنید.
با این کار خواندن ‌عنوان‌ها راحت‌تر می‌شود و صمیمی‌تر به‌نظر می‌آیند
و کلیک‌ بیشتری خواهند خورد. همان اولِ کار، مخاطب را با کلمات عجیب‌وغریب دلسرد نکنید.

از روند‌های اجتماعی الهام بگیرید

در شبکه‌های اجتماعی بگردید. ببینید افرادِ حوزه‌ی صنعت یا مشتریان بالقوه شما درباره‌ی چه موضوعاتی صحبت می‌کنند
و از این اطلاعات برای نوشتن تیترهای جذاب تبلیغاتی استفاده کنید.
توییتر قسمت مفیدی به‌اسم «What’s trending» دارد تا بتوانید به‌سرعت روند جدید موضوعات دلخواه‎تان را بیابید.
همراه جمع بودن کمک می‌کند از سرمایه‌ی شبکه‌های اجتماعی برای کسب کلیک بیشتر استفاده کنید،
البته حواس‌تان به ماهیت زودگذر برخی روندهای اجتماعی باشد!

تصویرسازی کنید

تصویرسازی ذهن با خواندن متن نیز می تواند اتفاق بیافتد. اگر شما یک گرای درست در تیتر خود به مخاطب بدهید،
درواقع یک تصویرسازی قوی در ذهن او داشته اید.

کاتالوگ و مستندات رایگان بدهید

مخاطبان گاها به دنبال دانلود هستند و دوست ندارند مطلبی را به صورت آنلاین بخوانند
و از طرفی ممکن است روی سایت خود فایل هایی را برای دانلود گذاشته باشید
که این تکنیک خیلی میتواند کمک کننده به شما باشد.

حس کنجکاوی را تحریک کنید

استفاده از کنجکاوی انسان ها برای بالابردن سطح دانش، فروش محصول یا هرچیز دیگر می تواند مفید باشد.
اما توجه کنید که زیادی تحریک نکنید و زیادی آب و تاب ندهید که ممکن است اثر عکس بگذارد.

نوشتن تیترهای جذابمخاطب را در کشف راز کمک کنید

گاها پرسش هایی در ذهن مخاطب هست که به نظر ما ساده و خیلی ابتدایی به نظر می رسد
اما به عنوان ک معظل بزرگ و حتی راز برای آنها تبدیل شده است. سعی کنید مخاطب خود را در کشف رازش کمک کنید.

خاص و با اعتماد به نفس باشید

اعتماد به نفس داشتن درکنار خاص بودن دو عنصری است که می تواند مخاطب را به سمت شما بکشاند.
این تکنیک نباید به گونه ای استفاده شود که باعث ذهنیت بد مخاطب از مطلب شما بشود.

بترسانید!

ترساندن کار خوبی نیست. اما اگر پشت ترساندن تیتر مطلب شما یک دلگرمی فوق العاده باشد،
مخاطب از متن شما و حتی نویسنده متن خوشش می آید. از عنصر ترساندن به شکل صحیح استفاده کنید
چون ممکن است برعکس هم جواب بدهد!

مخاطب را به عجله و اضطرار برسانید

این تکنیک بیشتر در فروش یک محصول در زمان کم یا اطلاع رسانی های محدود کاربرد دارد.
در موارد دیگر از این تکنیک استفاده نکنید چون ممکن است در ذهن مخاطب دروغگویی از شما به جای بماند.

یک قشر خاص را هدف قرار دهید

وقتی جامعه هدف مطلب شما مربوط به یک قشر خاص است، نیازی نیست عمومی تیتر بنویسید.
سعی کنید با هدف قرار دادن همان قشر مخاطب، سعی در جذب بیشتر مخاطبان کنید. این کار باعث می شود
تا تمرکز اصلی مطلب به سمت یک جامعه درست برای خواندن مطلب شما هدایت شود.
با این کار افرادیکه در جامعه هدف شما نیستند وقت شان تلف نمی شود
و از طرفی محبوبیت شما درمیان قشر هدف نیز بیشتر می شود.

مختص شما:  اصول تخصصی تولید محتوا اینستاگرام

نوشتن تیترهای جذابhttps://seoblack.ir/نوشتن-تیترهای-جذاب/نوشتن تیترهای جذابزمان را در نظر بگیرید

گاها برخی از کارهای کوچک برای مخاطب بسیار بزرگ و وقت گیر جلوه می کند.
در این صورت باید بزرگی آن را در تیتر مطلب خود بشکنید. شکستن می تواند با اضافه کردن عنصر زمان و وقت کارساز باشد.

تخفیف، صرفه‌جویی و پس‌انداز

این تکنیک برای بازاریابی محصول مفید است. این نوع تیتر نویسی با وجود زیاد شدن عنوان های تبلیغاتی
و بارش تبلیغاتی زیاد، به آن صورت کارساز نیست. بازهم توصیه میکنم خلاقیت را چاشنی این تکنیک کنید شاید کارساز شد!ه

مژده دهید

اگر یادتان باشد بالاتر گفتم که ترساندن با پشت پرده دلگرمی می تواند اثر شگفت انگیزی داشته باشد.
حال مژده دادن با پشت پرده انگیزش نیز می تواند معجزه کند. گاها ترساندن جواب نمیدهد
و باید مژده یا انگیزه به مخاطب خود بدهید.شناسایی اینکه از ترس یا مژده استفاده کنید بر عهده خودتان!

جایگزین ارایه دهید

برای فرهنگ سازی یا استفاده از یک چیز بهتر این تکنیک جواب میدهد.
خودتان را جای مخاطب مطلب تان در نظر بگیرید. مخاطب همیشه به دنبال یک جایگزین بهتر برای چیزی است
که هم اکنون در دستانش دارد. پس سعی کنید جایگزین های خوبی را معرفی کنید.

در نوشتن تیتر جذاب به چالش بکشید

به مخاطب فرصت سنجیدن افکارش را بدهید. مخاطب از جنس خودتان است! همه ما دوست داریم دیده شویم
و حرف هایمان شنیده شود. چالش کشیدن یک راه خوب برای وفاداری مخاطب به شماست.

نوشتن تیترهای جذاب

قیمت دهید تا نوشتن تیتر جذاب شود

برای نوشتن تیتر جذاب فروش یک دوره، پکیج، محصولات یا سرویس های آنلاین بیان قیمت می تواند
در زمان درست کارساز باشد. این تکنیک پنجاه پنجاه عمل میکند. اگر به درستی استفاده شود می تواند فروش خوبی را رقم بزند.

نوشتن تیتر جذاب با صحبت درباره نگرانی‌ های مخاطب

وقتی از دغدغه های مخاطب تان تیتر بسازید، مخاطب حس راحتی بیشتری با شما میکند و بهتر می تواند ارتباط برقرار کند.

افزایش ROI

اگر صاحب کسب و کار باشید با این واژاه کم و بیش آشنا هستید. نرخ بازگشت سرمایه یا Return Of Investmet (ROI)
سود حاصل از هر سرمایه گذاری درکسب و کار است. این شاخص به صورت درصدی محاسبه و بیان می شود.
ROI برای تحلیل سرمایه گذاری ها و تصمیم گیری های بعدی در کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد.

در بازاریابی و خصوصا دیجیتال مارکتینگ هم ROI برای بررسی میزان تاثیر کمپین های مختلف محاسبه می شود
که همانطور که گفتیم به آن MROI (Marketing Return Of Investment) یا ROIM (Return On Marketing Investment)
گفته می شود. اگر به مباحث بازاریابی دیجیتال علاقه مند هستید ، صفحه آموزش دیجیتال مارکتینگ را در آی تی من دنبال کنید.

چند دلیل بیاورید

دلیل آوردن، گاردگیری های لحظه اول مخاطب را می شکند و او را تسلیم می کند.
این تکنیک را اگر با اعداد و ارقام هم قاطی کنید که خیلی خیلی عالی می شود.

از حس مقایسه در نوشتن تیتر جذاب استفاده کنید

مقایسه میان دو یا چند چیز می تواند کلیت مطلب را به مخاطب نشان دهد و بداند
که قرار است چه چیزی را بخواند. گاها هوادران دو محصول رقیب یا دو تیم به
اینجور مطالب واکنش میدهند و علاوه بر خواندن ممکن است کل کل بالا بگیرد!

نوشتن تیترهای جذابhttps://seoblack.ir/نوشتن-تیترهای-جذاب/از وقایع و مناسب های روز در نوشتن تیتر جذاب غافل نشوید

وقایعی که در طول روز ، ماه ی سال رخ می دهد می تواند مطلب شما را بیشتر تو چشم بیاورد.
وقایع که در شبکه های اجتماعی به روند یا ترند هم معروف هستند، می تواند حس خواندن مطلب را بالاتر ببرد.

مختص شما:  تولید محتوا برای سایت های گردشگری

گفته‌ها و نظرهای کاربران را ذکر کنید.

اگر طرف‌دارانی وفادار یا مشتریانی دائمی دارید، از آن‌ها استفاده کنید
و برخی گفته‌ ها و نظرهاشان را در عنوان‌ ذکر کنید. از گیومه استفاده کنید
تا مشخص باشد از دیگران نقل‌قول می‌کنید.

تجربه های منفی یا مثبت را در نوشتن تیتر جذاب پررنگ کنید

“من چگونه ۱۰۰ میلیون تومان را با یک اشتباه ساده از دست دادم!” در تیترها به شکست ها،
موفقیت ها, اشتباهات خرد و کلان و تجربیات اختصاصی خود اشاره کنید. قطعا افراد دوست دارند
تجربیات دیگران در موارد مختلف هرچند هم که به موفقیت منجر نشده باشد را بدانند.
پس عنوان سازی بومی خودتان را حتماً در مقالات و محتواهای خود لحاظ کنید.

در نوشتن تیتر جذاب دستوری و توصیه ای عمل کنید

دستور دادن در تیترها، باعث می شود تا مخاطب برایش سوال پیش بیاید که :
چرا باید انجام بدم؟! و همین سوال شروع سفر خواننده برای خواندن مطلب شماست.

 

نوشتن تیترهای جذاب

در نوشتن تیتر جذاب ، قول سود بردن بدهید

یکی از دلایلی که مخاطبان علاقه ای برای خواندن مطالب نشان نمی دهند اینست
که میدانند که پس از خواندن مطلب هیچ سودی نمی برند. اگر شما به سود
مخاطب خود فکر کنید، گوی برنده در دستان شماست.

روی برتری ها برای نوشتن تیتر جذاب تاکید کنید

برتری و حس بهتر شدن به مخاطب احساس خوب می دهد.
احساس خوب برتری نسبت به بقیه یک راه جذب مخاطب به مطلب است.

در نوشتن تیتر جذاب به طور مستقیم بفروشید

این تکنیک برای فروشگاه های اینترنتی یا تیترهای تبلیغاتی است که قصد فروش محصول یا خدمات خود را دارند.
هرچند با وجود تکنولوژی و شبکه های اجتماعی، کسی از تبلیغ مستقیم خوشش نمی آید.
اما با افزودن خلاقیت به آن می توان جذابیت را بالاتر برد.

وعده‌های دورغ و ادعاهای گزاف در نوشتن تیتر جذاب ممنوع!

ارائه‌ی ادعاهای اشتباه و پرسروصدا در نوشتن تیتر جذاب باعث می‌شود مخاطبان از تبلیغ‌تان سریع رد ‌شوند.
اگر در عنوان ادعایی مطرح کردید، حتما در متن از طریق داده‌ای واقعی یا نظرات یا سایر شواهد آن را اثبات کنید.
به عنوان مثال این که بهترین سایت فروش فلان چیز هستید، ادعایی است که درستی آن را نمی‎توان به‌آسانی بررسی کرد.

باتوجه‌‎ به چه منبعی این سایت بهترین سایت فروش است؟ نه‌تنها تأیید این ادعا غیرممکن است،
بلکه فضای باارزشی را هدر داده است که می‌توانست برای معرفی چیزی خاص از این کسب‌وکار صرف شود.
ناکامی در عمل‌کردن به وعده‌های داده‌شده سریع‌ترین راه ممکن برای ضربه‌زدن به برند شرکت و از دست‌ دادن مشتریان احتمالی است

مواردیکه در بالا گفتم، گوشه ای از نوشتن تیتر جذاب برای محتوا بود . درکنار همه نکات بالا، توجه به خلاقیت خودتان
و استفاده از آن نیز میتواند معجزه آسا باشد! برای تولید محتوا باید خلاقیت داشت وگرنه به سرعت شبیه بقیه می شوید.
عتصر خلاقیت کمک می کند تا سرعت بیشتری به جذب مخاطب و مشتری خود بدهید.

این مقاله را سعی کردم عمومی بنویسم تا از تکنیک های آن بتوانید در هرجایی استفاده کنید. فرقی نمی کند
بلاگ دارید یا سایت، نویسنده مجله یا روزنامه کاغذی هستید یا یک سایت اینترنتی، مهم اینست
که بتوانید با تمرین در این زمینه موفقیت کسب کنید. یادتان باشد که تنها کلید موفقیت، شروع است.
تا زمانیکه شروع به نوشتن تیتر جذاب نکنید، هرچقدر هم مطالعه داشته باشید دردی از شما را دوا نمی کند
پس از همین الان شروع کنید.

جمع بندی

تیتر چیست؟(تعریف تیتر)

آیا تیتر فقط در جلد روزنامه ها یا در تبلیغات کاربرد دارد؟

مهمترین وظیفه یک تیتر چیست؟

کلیک کنید و رای بدهید
[Total: Average: ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *