نرخ تبدیل

سلام به سئو بلک خوش آمدید. در این مقاله با نرخ تبدیل آشنا می شوید.

 

منظور از نرخ تبدیل این است که وقتی کاربری از وب‌سایت شما بازدید می‌کند،
همان اقدامی را انجام دهد که شما از او می‌خواهید. این هدف‌گذاری می‌تواند
برای هر وبسایتی متفاوت باشد. مثلاً در یک وب‌سایت، شما از بازدیدکنندگان می‌خواهید
در خبرنامه ایمیلی عضو شوند، یا در وب‌سایت شما اکانت بسازند. شاید این اقدام در وب‌سایتی دیگر
به منزله خرید، دانلود اپلیکیشن یا اقدامی کاملاً متفاوت باشد
. مهم این است
که برای هر صفحه از سایت خود، هدفی را تعیین کنید و از کاربران بخواهید بسته به آن هدف، کار خاصی را انجام دهند.

کاری که شما از بازدیدکنندگان می‌خواهید انجام دهند، همان معیاری است
که باید اندازه‌گیری کنید و بهبود ببخشید. در واقع، نرخ تبدیل کاربر به مشتری تحلیل و بررسی رفتار بازدیدکنندگان
برای بهبود عملکرد سایت است. اصلاً بگذارید ساده‌تر بگوییم، بهینه‌سازی نرخ تبدیل یعنی فهمیدن جواب این سوال
که چرا بازدیدکنندگان ما اقدام مطلوب ما را انجام نمی‌دهند و چگونه می‌توان آنها را به انجام رفتاری خاص ترغیب نمود؟

چگونه نرخ تبدیل را محاسبه کنیم؟

محاسبه نرخ تبدیل کار نسبتاً آسانی است. تمام کاری که باید انجام بدهید این است
که تعداد تبدیل‌هایی که در یک بازه زمانی مشخص انجام می‌شود را بر تعداد بازدیدکنندگان
سایت یا صفحه فرود مورد نظر تقسیم و عدد به‌دست‌آمده را در 100 ضرب و آن را با درصد بیان کنید.
نرخ تبدیل = (تعداد تبدیل ÷ مجموع بازدیدکنندگان) × 100%
نرخ تبدیل
به‌عنوان‌مثال، اگر وب‌سایت شما در ماه گذشته 17492 بازدیدکننده داشته که از میان آن‌ها 2305 نفر عمل مورد
نظر شما را انجام داده‌اند، نرخ تبدیل شما برای آن ماه معادل 13.18% خواهد بود. همان‌طور که می‌بینید
محاسبه نرخ تبدیل کار دشواری نیست، اما عملاً کار شما در محاسبه این شاخص از این هم آسان‌تر خواهد بود،
چراکه اغلب سرویس‌های تبلیغات آنلاین (مانند AdWords) و پلتفرم‌های تحلیل آمار سایت (مانند گوگل آنالیتیکس)
با انجام تنظیمات صحیح به‌طور خودکار نرخ تبدیل را برایتان محاسبه کرده و آن را در رابط کاربری خود نشان می‌دهند.
یکی از امتیازات نرخ تبدیل انعطاف‌پذیری آن است، به این معنی که می‌توانید دامنه عمل مورد نظر خود
را تا جایی که تمایل دارید محدود یا گسترده کنید. به‌عنوان‌مثال در اینجا به چند نمونه از انواع مختلف نرخ تبدیل اشاره می‌کنیم:
• نرخ تبدیل کلی (عملکرد کلی وب‌سایت شما در تبدیل ترافیک از منابع مختلف چگونه است؟)؛
• نرخ تبدیل یک کانال بازاریابی (میزان تبدیل ترافیک AdWords چگونه است؟/
آیا ترافیک دریافتی از این طریق نرخ تبدیل بیشتری داشته است؟)؛
• نرخ تبدیل صفحات سایت (عملکرد کدام برگه از وب‌سایت در تبدیل ترافیک دریافتی بهتر است؟)؛
• نرخ تبدیل کمپین (عملکرد کمپین اجراشده در تبدیل کاربران چطور بوده است؟)؛
• نرخ تبدیل تبلیغات (عملکرد تبلیغ در تبدیل کاربران چطور بوده است؟
آیا باید متن آن را تغییر بدهید؟ آیا این تبلیغ مشتریان مناسبی را روانه وب‌سایت شما می‌کند؟)؛
• نرخ تبدیل کلمه کلیدی (عملکرد کلمات کلیدی در تبدیل چطور است؟
کدام کلمه کلیدی ارزش بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارد؟)؛

راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت

اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل سایت هستید، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود برسید.
استفاده از عکس و ویدوی باکیفیت: هر چه بتوانید از المان‌های تصویری و ویدیویی باکیفیت بیشتر استفاده کنید،
مخاطبان بیشتری جذب می‌کنید و باعث افزایش اعتماد آنها به محصولات خواهید شد.

  • نرخ تبدیل

  • افزایش سرعت سایت: 

    حتی اگر بهترین و زیباترین سایت دنیا را هم داشته باشید ولی کند
    باشد، هیچ کاربری در آن نمی‌ماند. اگر صفحات سایت شما زیر ۳ ثانیه بالا نیاید باید قید ۴۰ درصد از بازدیدکنندگان را بزنید.

  • استفاده از فراخوانی:

    اگر در مکان‌های مختلف سایت از فراخوانی (Call To Action) درست
    و جذاب استفاده کنید، شانس افزایش نرخ تبدیل شما بیشتر خواهد شد.

  • تاییدیه مشتریان قبلی:

    برای اینکه بتوانید در مخاطبان جدید حس اعتماد بیشتری ایجاد کنید،
    می‌توانید از تاییدیه و نظرات مثبت خریداران قبلی بهره ببرید.

  • بهینه‌سازی تجربه کاربری سایت: 

    تجربه کاربری سایت (UX) به‌ویژه در صفحات مربوط به محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد.
    کاربران باید بتوانند خیلی سریع و ساده به خواسته خودشان برسند و تبدیل به مشتری شوند.

  • استفاده از قابلیت جستجوی سریع: 

    کاربر همیشه عادت دارند از قابلیت جستجو استفاده کنند.
    بنابراین نه‌تنها بهتر است از یک سیستم جستجوی قدرتمند استفاده کنید،
    بلکه باید روی عناوین محصولات نیز کار کنید تا در جستجو راحت‌تر پیدا شوند.

  • روش‌های مختلف پرداخت: 

    گاهی مشتریان نسبت به پرداخت آنلاین تردید دارند و می‌ترسند
    محصولی به دستشان نرسد یا اسیر فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی شوند. بنابراین بهتر است
    روش‌های مختلف پرداخت مانند پرداخت در محل یا کارت به کارت را نیز در نظر بگیرید.

  • طراحی ریسپانسیو: 

    با توجه به فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، بسیاری از کاربران کارهای خود را
    با دستگاه‌های موبایل انجام می‌دهند. بنابراین باید صفحات سایت شما کاملا ریسپانسیو طراحی شوند
    که با هر صفحه نمایشی سازگاری داشته باشند.

  • پشتیبانی همیشگی:

    استفاده از چت آنلاین به‌ویژه به صورت ۲۴ ساعته کمک می‌کند
    تا مخاطبان پیش از خرید بتوانند سوالات خود را بپرسند و سپس با خیال راحت خرید خود را انجام دهند.

  • به‌روزرسانی همیشگی سایت: 

    باید خودتان را به عنوان یک مرجع موثق و معتبر نشان دهید.
    یکی از روش‌های این کار به‌روزرسانی مداوم سایت با محتوای جدید و ناب است.

  • اعتمادسازی:

    با دریافت مجوزهای لازم و قراردادن آنها در سایت اعتماد مخاطبان را جلب کنید تا با خیال راحت از شما خرید کنند.

  • پیشنهادات ویژه و کدهای تخفیف:

    برای جلب نظر کاربران و تبدیل آنها به مشتری می‌توانید
    از پیشنهادات ویژه یا کدهای

  • تخفیف بدون محدودیت زمانی مانند کد تخفیف اولین خرید استفاده کنید.

افزایش نرخ تبدیل برای مشتریان

به‌کارگیری تست‌ A/B

ابزارهای مختلفی برای تست A/B وجود دارد که می‌توانید از آنها برای افزایش نرخ تبدیل سایت استفاده کنید.
به کمک تست A/B و بررسی نتایج به‌دست آمده می‌توانید بازخورد هر تصمیم خود را بسنجید و هر کدام نتیجه بهتری داشت اتخاذ کنید.

کمپین‌های ریتارگیتنگ

یکی از بهترین راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت اجرای کمپین‌های ریتارگیتنگ است. مشتری یا مخاطبی را در نظر بگیرید
که به هر شکلی وارد سایت شما شده و بدون اقدام خاصی سایت را ترک کرده است. باید به دنبال علت این موضوع باشید
و ببینید آیا به دلیل مشکلات احتمالی اقدام او ناتمام مانده یا دلایل دیگری داشته است.
سپس با استفاده از کمپین‌های مختلف دوباره او را هدف قرار دهید.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی ارزان‌قیمت است که با استفاده از آن می‌توانید همیشه
با مشتریان در ارتباط باشید و پیشنهادات جدید یا تخفیف‌های ویژه را برای آنها ارسال کنید.

نرخ تبدیلبهینه‌سازی محتوا

محتوا، یکی از مهمتری عواملی است که مخاطبان و مشتریان به‌واسطه آن به سایت شما سر می‌زنند.
سعی کنید با ارائه محتوای جذاب، منحصربه‌فرد، غنی و سفارشی‌سازی شده
میزان تعامل با مشتریان را بیشتر کرده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

 

تحلیل رفتار مشتریان

بررسی رفتار مشتریان همیشه بهترین گزارش‌ها را در اختیار ما می‌گذارد.
با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس می‌توانید
خطاها و نقص‌های خود را برطرف کنید تا نرخ تبدیل سایت‌تان بیشتر شود.

بهینه سازی پرسونای مخاطب

هر چه بتوانید مخاطبان بهتر و بیشتری را هدف قرار دهید، می‌توانید
نرخ تبدیل خود را بالاتر ببرید. بنابراین باید در طول زمان بارها و بارها پرسونای مخاطب خود را بهینه‌سازی کنید.

معرفی چند ابزار برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل

ابزارهای زیادی برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت وجود دارد. البته تمامی آنها از ایران قابل دسترس نیستند
یا برای استفاده مداوم باید اکانت پریمیوم خریداری کنید. ولی به هر حال چاره‌ای نیست
و نمی‌توان افزایش نرخ تبدیل سایت را نادیده گرفت. در ادامه به چند ابزار مهم اشاره می‌کنیم:

گوگل آنالیتیکس

بهترین و پرکاربردترین ابزار تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل که به راحتی و رایگان می‌توانیم
از آن استفاده کنیم، گوگل آنالیتیکس است. در این ابزار قدرتمند و کاربردی می‌توانیم
اطلاعات مفیدی چون نرخ پرش سایت، منابع ورودی کاربران، خطاهای موجود در سایت،
مدت زمان ماندن کاربر در سایت و… را بررسی کنید و با تحلیل نتایج و گزارش‌های به‌دست آمده بتوانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

سیمیلار وب (Similar Web)

سیمیلار وب ابزاری است که اطلاعات جامعی از کاربران و منابع ورودی آنها در اختیار شما قرار می‌دهد
تا بتوانید با بهینه‌سازی محتوا نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

GTMetrix

جی‌تی‌ متریکس یکی از ابزارهای آنلاین برای تست سرعت سایت است که با وارد کردن
آدرس سایت خود در وب‌سایت جی‌تی متریکس می‌توانید مشکلات موجود را برطرف کرده
و سرعت سایت خود را بهبود بخشید.

Optimizely



این ابزار یکی از بهترین نمونه‌های موجود برای تست‌های A/B است که به شما کمک می‌کند
با انجام تست‌های مختلف و بهینه‌سازی روش‌های موجود، نرخ تبدیل سایت‌تان را افزایش دهید.

هات جار (Hot Jar)

هات جار ابزار دیگری برای تحلیل دقیق رفتار کاربران است که اطلاعات بسیاری خوبی در اختیار شما می‌گذارد
و به خوبی مسیر قیف فروش و سفر مشتری را تحلیل می‌کند. اما تنها دو هفته می‌توانید به صورت رایگان از این ابزار استفاده کنید.

نرخ تبدیلخلاصه مطالب

چگونه نرخ تبدیل را محاسبه کنیم؟

راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت

افزایش نرخ تبدیل برای مشتریان

معرفی چند ابزار برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل

کلیک کنید و رای بدهید
[Total: Average: ]
مختص شما:  سئو فنی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *