برای موفقیت در هر پروژه ای، داشتن آماری دقیق و کلی از وضعیت آن پروژه امری ضروری است.
وبسایت ها نیز از این قائده مستثنی نیستند. موفقیت یک وبسایت به عوامل بسیار زیادی وابستگی دارد
که یکی از آنها داشتن آمار و اطلاعات دقیق از رفتار بازدیدکنندگان سایت است.

این آمار و اطلاعات از بازدید کنندگان از طریق سرویس های آمارگیر رایگانی که در سراسر وب موجود هستند،
قابل اندازه گیری است. یکی از معروف ترین این ابزارها، آمارگیر گوگل آنالیز نام دارد که یقیناً کامل ترین آنها نیز هست.
این ابزار، اطلاعات جامع و مفیدی در رابطه با بازدیدکنندگان سایت شما در اختیارتان قرار میدهد،
اطلاعاتی مانند محل تقریبی وصل شدن آنها به اینترنت، علاقمندی های آنان، جنسیت، میزان زمان سپری شده در سایت و … .
اگر بگوییم گوگل آنالیز، کامل ترین ابزار موجود برای دریافت آمار سایت تان است، به هیچ وجه دروغ نگفته ایم!

در میان این اطلاعات، گزینه ای به نام Bounce Rate وجود دارد که بسیاری از کاربران با آن آشنایی ندارند.
بانس ریت یا همان نرخ پرش، در حقیقت یکی از مهمترین اطلاعاتی است که این آمارگیرها در اختیار شما قرار می دهند
و میتوان از آن برای بهبود شرایط سایت و افزایش میزان علاقمندی کاربران استفاده کرد.

در این مقاله، به شما می گوییم که این بانس ریت یا نرخ پرش چیست و چه اهمیتی دارد.
در ادامه با یکدیگر بررسی می کنیم که این فاکتور از کجا می آید و دقیقاً منظور از آن چیست
و چگونه می توان از آن در جهت بهبود شرایط وبسایت استفاده کرد

بونس ریت

Bounce Rate نرمال چقدر است؟

حال که با این فاکتور آشنا شده اید، از کجا می توان فهمید که میزان نرخ پرش سایت شما طبیعی و نرمال است؟

میزان Bounce Rate به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. یکی از مهمترین آنها محتوای صفحه مورد نظر است،

برای مثال اگر صفحه ای که کاربر در حال مشاهده آن است حاوی هیچ لینکی به صفحات دیگر سایت شما نباشد،
یقیناً میزان بانس ریت سایت تان 100% خواهد بود. زیرا کاربر پس از مشاهده محتوای آن صفحه، گزینه ای برای کلیک و انتقال به صفحه دیگر نخواهد داشت.

بگذارید از یک مثال دیگر استفاده کنیم. صفحات وبلاگ و مقالات سایت ها معمولاً میزان Bounce Rate بالایی دارند.
زیرا تمامی محتوای مقاله در یک صفحه گذاشته می شود و کاربرانی که به این صفحات وارد می شوند،
تنها به دنبال خواندن آن مطلب هستند و معمولاً پس از خواندن آن، از وبسایت خارج می شوند.
به همین ترتیب، صفحات حاوی توضیحات محصول در وبسایت های فروشگاهی میزان بانس ریت پائینی دارند
زیرا بازدیدکنندگان آن محصول، معمولاً به دنبال دیدنِ دیگر محصولات و مقایسه آنها با یکدیگر خواهند بود.

مختص شما:  رفع خطای 413

چگونه میزان Bounce Rate را آنالیز کنیم؟

همانطور که اشاره شد، میزان Bounce Rate به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد.
عواملی چون محتوای وبسایت شما در چه زمینه ای است یا آیا سایت شما فروشگاهی است
یا صرفاً دارای محتواست یا میزان لینک های شما به صفحات دیگر چقدر است؟ این لینک ها کجا قرار داده شده اند
و آیا بازدیدکنندگان می توانند به راحتی آنها را مشاهده کنند؟ عوامل بسیار زیاد دیگری که در این زمینه دخیل هستند.

اما به طور کلی، نرخ پرش بین 40 تا 50% میزان نرمال و قابل قبولی است. اگر این میزان بالای 50% باشد،
وضعیت مناسبی نخواهد بود و قطعاً باید در مورد محتوا و رابط کاربری سایت خود تجدید نظر کنید.
اگر زیر 40% بود یعنی وبسایت شما در وضعیت خوبی به سر می برد.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی میزان بانس ریت، مدت زمانی است که کاربران در وبسایت شما سپری میکنند.
این مدت زمان با ابزار گوگل آنالیز قابل اندازه گیری است. اگر زمانی که کاربران در آن صفحه سپری می کنند
طولانی باشد، یعنی محتوای آن صفحه برای آنها جذاب بوده و به طبع آنها از وبسایت شما دوباره دیدن خواهند کرد.
اما اگر این مدت زمان کوتاه باشد، یعنی محتوای صفحه مورد نظر برای آنها جذابیتی نداشته است.

بونس ریت

برای مثال فرض کنید کاربری وارد سایت شما می شود، در مدت زمانی کوتاه با مشاهده کلی از مطالب سایت
و بدون کلیک کردن بر روی لینک دیگر صفحات از سایت خارج میشود. یقیناً در این صورت این
کاربر بر روی Bounce Rate شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. حال این شما هستید
که باید برای پیدا کردن مشکلات سایت خود و علت ترک کاربر، جستجو کنید.
بهتر است فهرستی از مشکلاتی که باعث ترک کاربر می شود، ایجاد کنید و به حل آن مشکلات بپردازید.

برای شروع می توانید در ابزار گوگل آنالیز در قسمت Content، به بخش Top Landing Pages مراجعه کنید.
در این بخش شما می توانید میزان ورودی ها به وبسایت خودتان، میزان پرش (خروج) آنها و میزان نرخ پرش (Bounce Rate) را مشاهده کنید.

مختص شما:  بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

تحلیل نرخ خروج یا Bounce Rate (بانس ریت)

با توجه به حجم اطلاعاتی که سیستم‌های آمارگیر قوی در اختیار مدیران سایت‌ها می‌گذارند،
عدم بررسی و تحلیل دقیق آن‌ها می‌تواند موجب سردرگمی و اشتباه برای تصمیم‌های آینده گردد.
برای تحلیل ضریب بازگشت سایت و تصمیم‌گیری درست در مورد مناسب یا نامناسب بودن
آن باید بازدیدکنندگان را بر اساس نحوه ورود به سایت دسته‌بندی کرده و هریک را جداگانه تحلیل کنیم.

۱- ارجاع دهنده‌های کم‌ارزش

سایت‌هایی که به جمع‌آوری فله‌ای اطلاعات از اینترنت پرداخته و بدون نظارت بر محتوا در اختیار کاربران قرار می‌دهند
به‌عنوان ارجاع دهنده‌های نامناسب شناخته می‌شوند، افرادی که از این طریق به سایت شما وارد می‌شوند،
خیلی سریع آن را ترک می‌کنند زیرا عموماً انتظار ورود به سایت جدیدی را نداشته‌اند
و یا به دنبال مطلب دیگری بوده و به سایت شما راهنمایی شده‌اند.
در میان سایت‌های ایرانی لینک پد می‌تواند نمونه مناسبی باشد.

بونس ریت

۲- لینک مستقیم به سایت

این‌گونه لینک‌ها معمولاً با یک پیام مشوق همراه هستند مانند “پیشنهاد می‌کنیم از این سایت بازدید کنید”
یا “برای حمایت از ما از سایت زیر دیدن کنید” افرادی که از این طریق به سایت شما وارد می‌شوند
به هدف مشخص نیامده و انتظار زیادی از محتوای شما نخواهد داشت.
این افراد کمی اشتیاق دارند ولی نباید انتظار ضریب بازگشت مناسبی از آن‌ها داشته باشید.

۳- Bounce Rate (بانس ریت) ورودی از موتورهای جستجو

افرادی که از طریق موتور جستجو و با عبارت مشخصی به سایت شما وارد می‌شوند به‌طور حتم به دنبال موضوع خاصی بوده
و به محتویات شما علاقه‌مند شده‌اند. اگر ضریب بازگشت برای این افراد در سایت شما عدد بالایی باشد
یعنی بیش از ۵۰ درصد آن‌ها بدون بازدید هیچ صفحه دیگر از سایت شما خارج شوند، شما با مشکلی اساسی مواجه هستید
و باید در محیط و مطالب سایت خود بازنگری عمیقی داشته باشید.

توجه به دو نکته زیر بسیار مهم خواهد بود:
گاهی اوقات گوگل برای کلمات کلیدی خاصی که به زمینه کاری شما مربوط نیست و یا برای آن برنامه‌ریزی خاصی انجام نداده‌اید
جایگاه مناسبی در نتایج خود به سایت شما می‌دهد. این عبارات و کلمات را به‌درستی شناسایی کرده و از جامعه آماری خود خارج کنید.
بررسی ضریب بازگشت سایت با توجه به ورودی گوگل نیازمند یک آمارگیری قوی و دقیق است،
چیزی که خود گوگل در قالب گوگل آنالیتیکز ارائه کرده و متأسفانه برای ایران تحریم شده است.

مختص شما:  چگونه سایت را ایندکس کنیم

۴- کاربران ثابت سایت

افرادی که مرتب به سایت شما سر می‌زنند و مطالب آن را دنبال می‌کنند کاربران ثابت یا مشتریان پروپاقرص شما هستند.
ازیک‌طرف شما انتظار بازدید از تعداد صفحات زیادی را از آن‌ها دارید ولی از طرف دیگر با توجه به مراجعه زیاد ممکن است
مطلب جدیدی در سایت پیدا نکنند و بلافاصلگان را ترک کنند. به‌طور مثال افرادی که با خبرنامه از ارائه مطالب جدید سایت آگاه می‌شوند
به‌سرعت از سایت شما بازدید می‌کنند ولی احتمال آنکه به صفحات دیگر سایت نیز بروند کم است زیرا همه مطالب را بروز مطالعه کرده‌اند.

بهترین ابزار محاسبه بانس ریت bounce rate

برای محاسبه بانس ریت bounce rate در قدم اول از ابزار رایگان گوگل آنالیتیک کمک بگیرید
که بهترین ابزار برای سنجش بانس ریت صفحات مختلف سایت میباشد .

برای مشاهده نرخ بانس ریت صفحات سایتتان ابزار گوگل آنالیتیک را باز کنید
و از قسمت Content به بخش Top Landing Pages بروید.
حالا میتوانید از اینجا بانس ریت صفحات وبسایت خود را مشاهده کنید.

بونس ریت

هیچ وقت بانس ریت سایت خود را با سایت هایی با موضوع دیگر مقایسه نکنید !

معمولا شبکه های اجتماعی ، سایت های خرده فروشی ، برندها و … از بانس ریت بهتری برخورداند.

وب سایت هایی مثل توئیتر و فیس بوک دارای بانس ریت زیر ۳۰% هستند که به طور شگفت انگیزی واقعا عالیست.
اما بانس ریت بالای ۸۵%حالت وخامت یک وبسایت را نشان میدهد که باید هرچه سریعتر در صدد بهبود آن برآییم.
ما باید ریشه این نرخ را پیدا کنیم. یعنی اگر ظاهر وبسایت جذاب نیست آنرا زیبا کنیم، اگر سرعت سایتمان پایین است ،
در صدد بالا بردن سرعت سایت برآییم . اگر محتواهای مفیدی تولید نمیکنیم ،
محتواهای جذاب و کاربردی تولید کنیم که مشوقی باشد برای اینکه کاربرانمان از تمامی صفحات وبسایت ما دیدن کنند.

 

جمع بندی

نرخ پرش (bounce rate) چیست و چرا اهمیت دارد؟

Bounce Rate نرمال چقدر است؟