بهترین قیف فروش

بهترین قیف فروش

بهترین قیف فروش

در این مقاله به معرفی بهترین قیف یا پروسه فروش را به شما معرفی میکنیم.
با سئوبلک همراه باشید.

قیف فروش چیست؟

قیف فروش “Sales Funnel” اصطلاحی است که در بازاریابی کاربرد دارد و مدلی برای درک بهتر فرایند فروش است. قیف فروش تمام مراحل و پروسه شناسایی هدف تا تبدیل شدن به یک مشتری واقعی را شامل می‌‌شود. در مدل بازاریابی Sales Funnel همه چیز از یک سرنخ شروع شده و در نهایت تا تبدیل شدن به خریدار واقعی و وفادار ادامه می یابد.
برای درک بهتر موضوع بهتر است مثالی ساده را پیش بکشیم. دهانه‌های ورودی و خروجی یک قیف را تصور کنید، با اینکه دهانه ورودی گنجایش زیادی دارد و اما خروجی آن بسیار کمتر است. این موضوع شباهت بسیاری به مباحث بازاریابی دارد که هر کسب و کار برای عرضه محصولات و خدماتش با افراد بسیاری در ارتباط است. اما تعداد بسیار کمی از جامعه هدف اقدام به خرید محصولات و خدمات می‌کنند. به همین دلیل نام قیف را برای این مدل بازاریابی انتخاب کرده‌اند.

در دنیای بازاریابی اصطلاحات مشابه دیگری نیز وجود دارند که برگرفته از همین قیف فروش هستند. برای نمونه می‌توان به قیف بازاریابی (Marketing Funnel) یا قیف درآمد (Revenue Funnel) اشاره کرد. همه این نام‌ها و مدل‌ها می‌خواهند این حقیقت را بیان کنند که پروسه تولید تا فروش و درآمد‌زایی چقدر دشوار است!

بهترین قیف فروش

قیف فروش بسته به نوع محصول، خدمات، نوع مشتریان، کسب و کار و … می تواند شکل ها و مراحل مختلفی را شامل شود؛ اما در حالت کلی می توان هفت فاز یا مرحله عمومی برای آن در نظر گرفت:

بهترین قیف فروش

۱- فاز آگاهی Awareness

گام اول در هر پروسه فروش ایجاد آگاهی نسبت به برند و جمع آوری لید است؛ در این فاز می بایست قبل از هرچیز سعی کنیم که تا جای ممکن مشتریان بالقوه را از وجود خود آگاه کنیم. برای این کار روش های متفاوتی وجود دارد: استفاده از کانال‌های بازاریابی آنلاین مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، سئو (SEO) و بهینه سازی موتورهای جستجو یا روش های سنتی تر بازاریابی مانند ماس سرد یا cold calling، حضور در رویدادها، تبلیغات محیطی، بازاریابی دهان به دهان (W.O.M) و ….

مختص شما:  آموزش بهینه سازی سایت جوملا

روش مناسب برای پررنگ کردن حضورتان در بازار تا حدی زیادی به ماهیت کسب و کارتان بستگی دارد. برای مثال، اگر شما طراح و توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل هستید، احتمالا موبایل مارکتینگ راه حلی اثر بخش خواهد بود، اما اگر ماشین چمن زنی می فروشید، شاید بهتر باشد ازروش های قدیمی مانند تبلیغات در رادیو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

۲- آموزش و علاقه Interest and Education

در مرحله بعد با ارائه آموزش و اطلاعات، به مشتریان بالقوه خود یاد می دهیم که چرا به راه حل ما احتیاج دارند و اینکه محصول/خدمات سازمان چطور می‌تواند مشکل آنها را حل کند. در حقیقت در این گام با ایجاد شناخت، مخاطبان، کاربران و مشتریانمان را به محصول علاقمند می کنیم.

قوی ترین نشانه برای وجود علاقه به محصول این است که مشتریان برای کسب اطلاعات بیشتر شروع به جستجو و کسب اطلاعات درباره آن و محصولات مشابه می کنند.

در این مرحله، می توانیم به ترفیع فروش (Sales Promotion) هم بپردازیم. برای مثال برای فروش تورهای طبیعت گردی، با توجه به علایق و دغدغه های مشترکمان با مشتری، درباره تجربه شخصی خودمان از سفری مشابه صحبت کنیم و سعی کنیم او را به شرکت در برنامه ای که برای او جذاب به نظر می رسد تشویق کنیم. البته نباید فراموش کرد که با تکاپوی بیش از حد ممکن است اعتماد و توجه او را از دست بدهیم.

۳- ارزیابی Evaluation

بعد از آموزش و ارائه اطلاعات، prospect ها برای فهمیدن اینکه آیا خرید محصول شما بهترین انتخاب است، به زمان و فکر نیاز دارند. در این حالت بهتر است کمی عقب بنشینیم و در صورت امکان نسخه آزمایشی، دمو یا نمونه ی رایگان در اختیارشان قرار دهیم. مثلا برای فروش ماشین امکان انجام تست رانندگی گزینه بسیار خوبی است تا مشتری در حین فکر کردن به محصول، ارزش های آن را از نزدیک لمسکند.

مختص شما:  google amp چیست

برای مواقعی که فروشمان به صورت حضوری نیست هم می توانیم با نشان دادن ویدئو تاثیرات مثبتی روی مشتری داشته باشیم. اغلب، در طول پروسه ارزیابی، مشتریان نیاز دارند با دیگران در مورد خرید احتمالی شان صحبت کنند، اینجاست که ارزیابی های دیگران در فضای آنلاین، یا داشتن مشتریان قدیمی که از خریدشان راضی اند به شدت تاثیر گذار خواهد بود.

بهترین قیف فروش

۴- درگیرشدن و تصمیم گیری Engagement and Decision Making

تا اینجا باید تمام اطلاعاتی که مشتریان بالقوه برای تصمیم گیری به آن نیاز دارند را در اختیارشان قرار داده باشیم.

خیلی از مشتریان در این مرحله از قیف فروش گیر می کنند.
و این عدم حرکت در مسیر خرید می تواند آنقدر ادامه یابد که مشتری عملا قصد خرید خود را فراموش کند.

در چنین حالتی این وظیفه ماست که مجددا توجهشان را جلب کرده،
شوق خرید را در آنها زده نگه داشته
و آرام آرام به سوی خرید (بدون فشار بیش از حد) هدایتشان کنیم.

یک انتخاب خوب، برای چنین منظوری، می تواند در نظر گرفتن امتیاز و یا ارائه تخفیفی با محدودیت زمانی برای محصولی خاص باشد.

۵- اقدام به خرید

بهترین قیف فروش

برخی این مرحله را با مرحله بعد یعنی مرحله خرید ترکیب می کنند.
اما بسته به صنعت فعالیتتان، این مرحله می تواند مرحله ای کاملا متفاوت از خرید باشد.
گاهی مردم شفاها اطمینان می دهند که می خواهند محصول شما را بخرند،
اما خیلی ساده می روند و هیچ وقت برای خرید بر نمی گردند!

بنابراین وقتی کسی اعلام می کند که قصد خرید از شما را دارد سعی کنید همانموقع کار را تمام کنید.
نگذارید برای حرف زدن با دیگران شما را ترک کنند، نگذارید بروند و هفته بعد برگردند.
هرکاری می توانید بکنید تا خرید را همین الان انجام دهند.
فقط باید حواسمان باشد که از تکنیک هایی که صادقانه نیستند به هیچ وجه استفاده نکنیم.

مختص شما:  سئو در سمنان

۶- خرید

تنها چیزی که درباره این مرحله باید گفت این است که خوشحال باشید!

بیشتر بدانید:

۷- مشتری وفادار ، خرید مجدد و مشتری بازگشتی Loyal and Repeat Customer

درحالیکه با انجام خرید، یک نفر به انتهای مسیر حرکت خود در قیف فروش می رسد،
مرحله ای دیگر و خارج از از قیف وجود دارد.

در واقع، فاز هفتم ترکیبی از دو مرحله است که همزمان کار میکنند:
مشتری بازگشتی / وفادار. اول از همه، یک خریدار می تواند طرفدار شما شود،
آنها ممکن است دیگر خرید نکنند.

برای مثال کسی که از شما خانه می خرد ممکن است
حتی تا آخر عمر هیچ وقت اقدام به خرید خانه برای بار دوم نکند.

اما نکته در اینجاست که یک مشتری “تک خریدی” درباره سازمان ما با دیگران صحبت می کند
و می تواند در تشویق دیگران به خرید به شدت، و حتی بیش از سایر تلاش های بازاریابی، تاثیر گذار باشد.

– Word of Mouth یا بازاریابی دهان به دهان ابزاری به شدت قدرمند است.

اما “مشتری بازگشتی” از آن هم بهتر است؛
به این دلیل که آنها علاوه بر کمک به افزایش آگاهی و اطمینان نسبت به سازمان، خرید مجدد هم می کنند.

آنها ممکن است به هیچ گونه کمکی برای انجام خرید مجدد احتیاج نداشته باشند
یا یکباره از وسط پروسه فروش سر در بیاورند، جایی که باید آنها را آموزش دهید،
برای ارزیابی بهشان وقت بدهید ، و یا به اقدام ترغیبشان کنید.

ممنون که تا پایان با سئوبلک در مقاله بهترین قیف فروش همراه بودید.

کلیک کنید و رای بدهید
[Total: Average: ]

1 دیدگاه دربارهٔ «بهترین قیف فروش»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کمپین لینک بیلدینگ x بخوانید...