بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی

با ما با بازاریابی چریکی همراه باشید

بازاریابی چریکی چیست؟

بگذارید قبل از اینکه به سراغ تعریف بازاریابی چریکی (یا همان بازاریابی پارتیزانی) برویم، یک داستان را برای شما روایت کنیم:

سرقت تلفن همراه یکی از مشکلات اصلی در رومانیا است. در حقیقت، آمار نشان می‌دهد
که هر دو دقیقه، یک گوشی موبایل در این کشور دزدیده می‌شود.
البته، مردم این کشور می‌توانند گوشی‌های خود را در مقابل سرقت بیمه کنند،
اما بسیاری فکر می‌کنند که نیازی به این کار ندارند
. برای حل این مساله، یکی از این شرکت‌های بیمه به نام وودافون، کیف‌قاپ‌هایی را استخدام کرد
تا اهمیّت بیمه شدن گوشی را جدی‌تر به مردم نشان دهد
– البته نه با دزدیدن گوشی آنها، بلکه با انداختن تراکت‌هایی در کیف و جیبشان که روی آنها نوشته بود “دزدیدن گوشی شما ساده است.
تلفن خود را در وودافون بیمه کنید.”

هر چند این، یک تاکنیک غیر متعارف تبلیغاتی بود
، اما مطمئناً توانست توجه مخاطبان خود را بدست آورد و شرکت وودافون را شناخته‌تر کند.
چرا؟
چون مخاطبان از این روش تبلیغاتی وودافون غافلگیر می‌شدند و احتمال اینکه گوشی خود را بیمه کنند
افزایش می‌یافت. به علاوه، به احتمال زیاد این داستان را برای دوستان خود نقل می‌کردند. این اساس بازاریابی چریکی است.
استراتژی‌هایی که از مدل‌های سنتی بازاریابی پیروی نمی‌کنند و مخاطبان را به روش‌های غیر عادی‌تر تحت تاثیر قرار می‌دهند.

یک روش خلاقانه و به صرفه تبلیغات!

بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی (به انگلیسیGuerilla Marketing) روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیت‌های تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است
که نخستین بار توسط جی کنراد لوینسون مطرح گردید.
ارزان تر باشد و حداکثر نتایج را به ارمغان آورد تمرکز می کند.
شاید برای شما هم سوال باشد
که چرا بازاریابی پارتیزانی به گوریلا مارکتینگ(guerrilla marketing) معروف می باشد! در واقع واژه گوریلا که در فارسی، چریکی ترجمه می شود به معنی جنگجوی غیر نظامی است و مفهوم بازاریابی چریکی از جنگ چریکی که یک نوع جنگ نامنظم و مربوط به استراتژی های کوچک تاکتیکی می باشد، بطوریکه توسط شهروندان مسلح بکار گرفته می شود، الهام گرفته شده است. بسیاری از این تاکتیک ها عبارتند از کمین، خرابکاری، حملات و عناصری از تعجب! بطور مشابه، بازاریابی چریکی نیز همانند جنگ چریکی، از تاکتیک های یکسانی در صنعت بازاریابی استفاده می کند.

مختص شما:  بهترین سایت آنالیز سئو

یک روش خلاقانه و به صرفه تبلیغات!

چنین تبلیغاتی گاه به گونه‌ای مطرح می‌شود که مخاطب حتی از وجود آن بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی از انواع بازاریابی پنهان یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است.
در واقع بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع است،
ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای بدیل برای روش‌های بازاریابی سنتی است. بازاریابی چریکی که به گوریلا مارکتینگ نیز معروف می باشد، یک نوع خاص از استراتژی‌های تبلیغاتی است که بر روی تاکتیک‌های بازاریابی غیر‌متعارف و متفاوت بطوریکه نسبت به سایر تبلیغات کم هزینه‌تر باشد و حداکثر نتایج را نیز به ارمغان آورد تمرکز می‌کند.

بازاریابی پارتیزانی را جی کنراد لوینسون در سال ۱۹۸۴ در کتابی با عنوان بازاریابی پارتیزانی تشریح کرد که در آن کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک را هدف خود قرار داد.

از آن پس لوینسون ۲۰ کتاب دیگر در این باره نوشت و در آن همچنان کسب و کارهای کوچکی را که دارای منابع و بودجه بسیار اندک نسبت به کسب و کارهای بزرگتر بودند، مورد توجه قرار داد و از مزیت تاکتیک‌های بازاریابی پارتیزانی برای اینگونه شرکت‌ها نوشت.

اصول اولیه بازاریابی چریکی

اشتباهی رایج در زمینه بازاریابی آن است که فکر میکنیم این فرآیند مربوط به آینده و مشتریان بعدی ما خواهد شد
ولی در بازاریابی چریکی نیمی از زمان به مشتریان فعلی اختصاص داده میشود
و جمع آوری اطلاعات در مورد آنها سنگ بنای فعالیت های بعدی شما خواهد بود.
با فراموش کردن مشتریان گذشته و عدم جمع آوری اطلاعات دقیق و مناسب تمامی هزینه و انرژی صرف شده برای کسب آن مشتریان به هدر خواهد رفت.

مختص شما:  google amp چیست

بازاریابی چریکی در عمل فرصتی مناسب است تا به مشتریان خود کمک کنید که در حال و آینده خود موفق باشند، آنها میخواهند پول بیشتری در بیاورند، وزن کم کنند، جنس مخالف را جذب کنند، شرکت خود را بسازند، سالم تر باشند یا سیگار را برای همیشه ترک کنند. پس شما میتوانید به آنها کمک کنید و راه مناسب برای رسیدن به اهدافشان را نشان دهید.

هرگز این نکته را فراموش نکنید که؛ بازاریابی چریکی در مورد شما نیست بلکه در مورد مشتریان شماست.

بازاریابی چریکی راه های جدیدی برای اندازه گیری و پیش بینی طرز رفتار افراد، تحت تاثیر قرار دادن افراد و آزمایش و تعیین کمیت و کیفیت تعیین میکند. همچنان که روانشناسان در مورد رفتار انسان ها به ما می آموزند بازاریابی را نیز باید در دنیای تجارت امروزی بعنوان یک علم شناخت. در تصویر زیر افراد میتوانند ساعت ها را بر روی دست خود امتحان کنند!

بیشتر بدانید:

تاریخچه بازاریابی چریکی

تاریخچه بازاریابی را می‌توان تا 4000 سال قبل از میلاد مسیح در جایی که مصریان از پاپیروس برای ایجاد پیام‌های فروش و پوسترهای دیواری استفاده کردند دنبال کرد. آنچه ما آن را تبلیغات و بازاریابی سنتی می‌دانیم به آرامی در طول قرن‌ها شکل گرفته اما تا سال 1900 واقعا پیشرفت بزرگی نداشته است.
شکوفایی بازاریابی و تبلیغات سنتی در زمانی محقق شد که هدف اصلی تبلیغات، بجای سرگرم کردن یا درگیر کردن مصرف کننده، به آموزش نحوه استفاده از محصول یا خدمات تبدیل شد. در دهه 1960، کمپین‌ها بر تبلیغات سنگین با هزینه کردن در کانال‌های مختلف رسانه‌های جمعی مانند رادیو تمرکز داشتند. از دهه 1980 و اوایل دهه 1990، تلویزیون کابلی شروع به پخش پیام‌های تبلیغاتی نمود. مهمترین بنیان‌گذار این امر در آن زمان، MTV بود. در آن زمان، آژانس‌ها برای اثرگذاری بیشتر روی مصرف کننده، با هم مشاجراتی می‌کردند. بنابراین مصرف‌کنندگان نیز از اینکه اینگونه هدف بازاریابی قرار داشتند خسته بودند. به همین جهت زمان تغییری بزرگ فرا رسیده بود. در سال 1984، Jay Conrad Levinson موضوع «بازاریابی چریکی» را در کتاب خود به میان آورد.

تاریخچه بازاریابی چریکی

لوینسون در کتابش روش‌های منحصربفردی برای رسیدن به شکل‌های سنتی تبلیغات و همچنین مقابله با آن‌ها پیشنهاد می‌کند. هدف بازاریابی چریکی این بود که از تاکتیک‌های نامتداول برای تبلیغات با بودجه اندک استفاده شود. در آن زمان یعنی قبل از استفاده از بازاریابی پارتیزانی، رادیو، تلویزیون، و صنعت چاپ درحال رشد سریعی بودند و با رشد آن رسانه‌ها، به طبع تبلیغات سنتی که در آن‌ها انجام می‌شد نیز بیشتر و بیشتر می‌شد. مصرف‌کنندگان نیز از آن اوضاع تبلیغات خسته شده بودند. بدین ترتیب متخصصین علم بازاریابی به روش‌های جدیدی فکر می‌کردند که قادر باشند توجه افراد را جلب نمایند. بنابراین ایده لوینسون مورد توجه قرار گرفت. او می‌گوید کمپین‌ها باید شوکه‌کننده، منحصربفرد، بیدادگرانه و هوشمند باشند تا بتوانند همهمه ایجاد کرده و توجه زیادی را به خود جلب کنند. در همین راستا کسب و کارهای کوچک تغییر روش تفکر خود را آغاز کردند و به روش کاملا جدیدی در بازاریابی دست یافتند. این روش که اکنون به عنوان بازاریابی چریکی شناخته می‌شود همچنان درحال رشد است.

ممنون از این که با ما همراه بودید

کلیک کنید و رای بدهید
[Total: Average: ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه ShortPixel Image Optimizer x بخوانید...