اگر تا به حال برای سئو و بهینه‌سازی سایت خود تحقیق کرده باشید، مطمئناً عبارات و اصطلاحات بسیاری به گوشتان خورده است.
یکی از اصطلاحات سئویی که کمتر وب‌سایتی به آن پرداخته است، اصطلاح انکرتکست (به انگلیسی Anchor Text) است.

بیشتر سایت‌های فارسی زبان در مطالب آموزش سئوی خود از انکرتکست به عنوان فاکتوری مهم در رتبه‌بندی یاد کرده‌اند
و به کاربران تذکر داده‌اند که حتماً باید به آن توجه کنند، اما تنها تعداد کمی از این سایت‌ها،
مقاله‌ای به نسبت کامل درباره انکرتکست و بهینه‌سازی آن منتشر کرده‌اند.

به همین دلیل تصمیم گرفتم با انتشار این مطلب، برای همیشه از شرِ سوالات انکرتکست چیست
و چه اهمیتی در سئو دارد، خلاصتان کنم. خب، دیگر بیایید با هم ببینیم که انکرتکست چیست…

انکرتکست چیست؟

کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن که به سایت یا متنی دیگر لینک می‌شوند را انکر‌تکست می‌گویند.
انکرتکست در واقع همان قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده می‌کند و قادر است بر روی آن کلیک کند.

اگر مقدمۀ همین مقاله را بار دیگر مشاهده کنید، کلمه سئو با رنگ آبی مشخص شده است.
در اینجا کلمه سئو، انکرتکست یا متن لینکِ ما محسوب می‌شود.
در بیشتر سایت‌ها نیز لینک‌ها و متن‌شان با رنگ آبی مشخص می‌شوند.

در جملۀ بالا، دو انکرتکست مختلف برای دو URL مختلف وجود دارد.
عبارت تبلیغات گوگل به آدرس اینترنتی http://www.novin.com/adwords متصل شده
و عبارت سئو و بهینه‌سازی سایت به آدرس http://www.novin.com/seo لینک شده است.

انکر لینک

برخی افراد Anchor Text را با نام های متنِ لینک یا عنوانِ لینک نیز می‌شناسند.
کلمات موجود در متن یک لینک به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا موضوع فعالیت یک سایت را بهتر بشناسد.

مختص شما:  آپدیت هسته گوگل

از طریق همین متنِ لینک هاست که موتورهای جستجویِ گوگل، یاهو و بینگ تصمیم می‌گیرند که یک سایت را در نتایج جستجو نشان دهند.

در مثال بالا، لینک‌های موجود در متن به موتورهای جستجو می‌گویند زمانی که کاربران عبارت تبلیغات در گوگل را جستجو می‌کنند؛
وب‌سایت نوین، آدرسِ http://www.novin.com/adwords را بهترین صفحه برای جستجوی آن عبارت می‌داند.
این اتفاق دقیقاً برای Anchor Text سئو و بهینه‌سازی سایت نیز تکرار می‌شود.

اما نکتۀ جالب اینجاست: اگر وب‌سایت‌های بسیاری با انکرتکستی واحد (یا مشابه) به یک صفحه از سایتی دیگر لینک دهند،
آن صفحه به مرور به عنوان معتبرترین سایت برای آن کلمه کلیدی شناخته می‌شود.
حتی اگر آن کلمه در محتوای آن صفحه وجود نداشته باشد!

چرا و چه‌موقع باید از انکر لینک ( Anchor Link ) استفاده کنیم ؟

این روزها کاربران بسیار کم حوصله شدند و فقط چند ثانیه برای تصمیم‌گیری برای ماندن در یک صفحه زمان می‌گذارند.
در این چند ثانیه با چرخش روی عناوین محتوا تولید شده این تصمیم را می‌گیرند که بمانند یا صفحه را ترک کنند.

بهترین راه برای اینکه بتوانند این تصمیم را بگیرند استفاده از انکر لینک ( Anchor Link ) است،
چرا که به آنها اجازه می‌دهید تا محتوا شما را سریع بررسی کنند.
همچنین این کار به تجربه کاربری کمک زیادی می‌کند و باعث کاهش نرخ پرش سایت شما می‌شود.

از طرفی به سئو وردپرس شما کمک می‌کند، چرا که گوگل بخشی با عنوان “رفتن به” یا “jump to link” دارد که این لینک‌ها را در صفحات جستجو نمایش می‌دهد.

انکر لینک

گاهی اوقات گوگل چند لینک را برای شما قرار می‌دهد که این موضوع یعنی سایت شما مورد توجه قرار گرفته
و نرخ پرش مناسبی دارد و در بهبود نتایج گوگل و افزایش ترافیک شما تاثیر زیادی دارد.

مختص شما:  آموزش سئو برای افراد مبتدی

باتوجه به توضیحات بالا و فهمیدم این موضوع که چقدر انکر لینک ( Anchor Link ) به شما کمک می‌کند
در ادامه درباره نحوه قرار دادن انکر لینک ( Anchor Link ) در وردپرس صحبت کنیم.

معرفی انواع مختلف انکر تکست

بسته به عبارت استفاده شده، Anchor Text ها انواع مختلفی پیدا می‌کنند
که هر یک کاربردها و نقاط قوت ضعف خود را دارند. این که کدام نوع برای شما مناسب‌تر است،
کاملا به این بستگی دارد که لینک خود را کجا قرار داده‌اید و می‌خواهید با آن چه کنید. در اینجا اشاره کوتاهی به انواع انکر تکست‌ها خواهیم کرد.

انطباق دقیق (Exact Match): ممکن است متن ما دقیقا عنوان صفحه هدف یا کلیدواژه کانونی آن صفحه باشد.
برای مثال در یک سایت آموزش آشپزی، عبارت “سالاد سزار” می‌تواند ما را به صفحه‌ای هدایت کند که محتوای آن درباره چگونگی تهیه سالاد سزار است.

انطباق نصفه و نیمه (Partial Match): گاهی انکر تکست ما دربردارنده کلیدواژه مورد نظر به همراه تغییراتی است.
برای مثال در همان سایت آشپزی، متن “تهیه سالاد سزار به سریع‌ترین شکل ممکن” می‌تواند نمونه‌ای از انطباق نصفه و نیمه باشد.

انکر لینک

برند شده (Branded): اگر اولویت شما معرفی سایت یا شرکت شماست، می‌توانید
در قسمت Anchor Text اسم شرکت یا برند خود را قرار داده و بسته به نیاز، کاربر را به صفحه‌ای از وبسایت خود هدایت کنید.
برای مثال از نام رستوران خود استفاده کرده (مثل سالاد سزار بارزیل) و در صورت تمایل متن را به همان صفحه آموزش درست کردن سالاد سزار لینک کنید!

بدون عنوان (Naked Link): در این نوع انکر تکست، از خودِ لینک به عنوان ارتباط دهنده هم استفاده می‌شود
تا احتمالا آدرس وبسایت در ذهن خواننده بماند. عبارت قابل کلیک websima.academy نمونه‌ای از یک انکر تکست بی عنوان است.

مختص شما:  کد 200 http

نامشخص و عمومی (Generic): انکر تکست نامشخص هیچ ارتباطی به انواع بالا ندارد
و می‌تواند یک متن خیلی ساده و کلی مثل “اینجا کلیک کنید” باشد.

استفاده از تصویر (Image Links): لازم به ذکر است که مرورگرها در صورت لود نشدن تصاویر لینک دار،
متن جایگزین (Alternate Text) تصویر را به شکل یک انکر تکست نمایش می‌دهند.
پس همواره بهتر است که موقع استفاده از تصاویر، متن جایگزین آنها نیز با حساسیت و دقت تمام تهیه و نوشته شود.

چطور انکر تکست‌های بهتری بنویسیم؟

جواب این سوال هم بسیار ساده است: به صورت خلاصه و مشخص به سراغ اصل مطلب بروید.
وبسایت شما قرار است برای مخاطب خود ارزش آفرینی کند، و Anchor Text هم اصلی‌ترین ابزار نشان دادن
این ارزش به کاربر است. طبیعی رفتار کنید و کلیدواژه‌های خود را با با جملات پیچیده
و بعضا نامربوط به موضوع اصلی ترکیب نکنید! توصیه می‌کنیم در انکر تکست‌های خود از جملات کامل استفاده نکنید.

انکر لینک

جمع بندی

انکرتکست چیست و چه اهمیتی در سئو دارد
انکرتکست چیست؟
چرا و چه‌موقع باید از انکر لینک ( Anchor Link ) استفاده کنیم ؟
معرفی انواع مختلف انکر تکست
چطور انکر تکست‌های بهتری بنویسیم؟