انواع برندسازی

با سلام به سئو بلک خوش امدید. در این مقاله قصد داریم شمارا با انواع برندسازی اشنا کنیم.
در ادامه ما شما را با تمامی انواع برندسازی اشنا میکنیم.
با سئوبلک همراه باشید.

آشنایی با انواع برندسازی

برندینگ یا برندسازی دارای انواع مختلفی است که هرکدام دارای شیوه‌های مختلفی هستند که به کار گرفته می‌شوند.

در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت و اینکه چگونه صورت می‌گیرند.

۱ – برندسازی شخصی (Personal Branding)

در فرآیندی که به آن پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی می‌گویند، یک هویت برای شخص حقیقی ساخته می‌شود که باعث ارتقا جایگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن شخص می‌شود.

این فرآیندها با استفاده از ساخت وب‌سایت، نوشتن مقاله و کتاب، آپدیت کردن شبکه‌های اجتماعی، تعامل با دیگران، حضور در رسانه‌های معتبر، مصاحبه و دیگر موارد پیش می‌رود.

در واقع همه ما به این موضوع پی برده‌ایم که داشتن مدرک، تجربه و عناوین شغلی مختلف به‌تنهایی نمی‌توانند باعث ارتقا جایگاه یک فرد در جامعه بشوند و یا تنها راه‌های موفقیتش باشند.

پس باید از شخص شما در بین مردم و شبکه‌های اجتماعی تصویرسازی و برندینگ حرفه‌ای صورت بگیرد تا به موفقیت‌های بالاتر برسید.

برندسازی شخصی، در واقع مجموعه ویژگی‌هایی برای شما می‌سازد که منحصربه‌فرد هستند و به کسب‌وکار و شخصیت اجتماعی شما معنا می‌دهند.

انواع برندسازی

اما به نظر شما چرا این نوع برندینگ دارای اهمیت است؟

اگر شما دارای مدرک تحصیلی قابل‌قبول و شخصیت اجتماعی مناسب باشید در این صورت می‌توانید با برندسازی بهینه و حرفه‌ای، کسب‌وکاری مناسب با شرایط شما و درآمد بالا کسب کنید.

در واقع شما با این کار در تلاش هستید که یک تصویری واضح از توانایی‌ها و مهارت‌هایتان برای بقیه بسازید که آن‌ها برای استخدام شما و یافتن مهارت‌هایتان آن تصویر را ببینند.

اگر شما یک کتاب یا مقاله‌ای نوشته باشید که به فروش هم رسیده باشد، می‌توانید در مجامع علمی و همچنین محیط‌های فرهنگی مشغول به کار شوید.

چون مسئولان این مکان‌ها هم دوست دارند که یک نویسنده‌ی محبوب به مجموعه آن‌ها اضافه‌شده باشد.

روی شبکه‌های اجتماعی خودتان کارکنید.

افزایش دنبال کننده‌ها و دنبال کردن افراد کمتر باعث می‌شود برندسازی شما بهتر انجام گیرد.

در واقع این افراد نباید فیک یا تقلبی باشند، چون امروزه هوش مجازی افراد افزایش‌یافته و به لایک‌ها و بازدیدها از پیج و کانالتان هم توجه می‌کنند.

با در کنار هم قرار دادن همه این مسائل کم‌کم در حرفه‌ی خودتان شناخته خواهید شد و انبوهی از پیشنهادها به سمت شما خواهند آمد.

همچنین می‌توانید با افراد زیادی پیرامون تخصص خود آشنا شوید که به ارتقا شما کمک خواهند کرد.

خود را برند کنید و به یک اینفلوئنسر در صنعت خود تبدیل شوید!

انواع برندسازی

۲ – برندسازی محصول (Product Branding)

در این نوع برندسازی در واقع شما می‌توانید محصولاتی را با ایده‌های جدید تولید کنید و تحت برندی جدید تبلیغ کنید.

برند محصول می‌تواند مشتری را در این رابطه که شما در حال نوآوری در تولیداتتان هستید، توجیه نماید.

مختص شما:  رفع خطای 400

این‌گونه یک شرکت می‌تواند تحت برند خود، دیگر برندهای تجاری که برای هر محصول معرفی‌شده‌اند را ثبت نماید تا به‌این‌ترتیب به قابلیت‌های کاربردی آن محصول بیفزاید.

انواع برندسازی

۳ – برندسازی خدمات‌دهی (Service Branding)

خدمات می‌تواند حول محور محصول صورت بگیرد.

بنابراین، این نوع برندسازی نیز همانند برند کالا است.

اما چون خدمات قابل‌لمس یا در حقیقت ملموس نیستند، کمی فرآیند آن سخت‌تر و دشوارتر است.

البته خدمات برای همه کالایی در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه به آن دسته از کالاهایی تعلق می‌گیرد که مشمول خدمات پس از فروش هم خواهند شد.

برای مثال اگر به شرکت خودروسازی ایران‌خودرو دقت کرده باشید، برای خدمات خود برندسازی مجزا صورت داده است.

ایساکو در واقع همان خدمات پس از فروش ایران‌خودرو است که شما از آن می‌توانید بهره ببرید. در واقع با این شیوه‌ای که در شرکت خودروسازی به کار گرفته‌شده است، نوآوری بیشتر، تسهیل انجام امور مشتریان و هم بهینه‌سازی خدمات صورت می‌گیرد.

دیگر مثالی که در این زمینه می‌توان بیان کرد، شرکت‌هایی هستند که ضمانت‌های خود را تحت برندسازی دیگر به مردم ارائه می‌دهند.

مثلاً شرکت ایکس با ضمانت شرکت فلان که حتماً در تبلیغات تلویزیونی بسیاری از آن‌ها را دیده‌اید.

انواع برندسازی

۴ – برندسازی شرکتی (Corporate Branding)

برندسازی شرکتی یا سازمانی در واقع یک نوع برندینگ با اهمیت است که باید به نحوی صورت بگیرد که به مشتری اطمینان بدهد.

حتماً بخوانید!  ۴ استراتژی برای داشتن مشتریان مادام العمر

در حقیقت این عمل باعث می‌شود که نمادی از کارکنان، توانایی‌ها، رزومه، دارایی‌ها و غیره است.

انواع برندسازی

۵ – برندسازی سرمایه‌گذار (Investor Branding)

این برندها مخصوص شرکت‌های سهامی عام و سرمایه‌گذاران حول آن است.

برای اینکه مردم به سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها ترغیب شوند، برندسازی باید به‌گونه‌ای صورت پذیرد که بتواند، سرمایه جذب کند.

فرآیند این کار به این صورت است که برند ارزش و انعطاف قیمت سهام را بالا می‌برد.

انواع برندسازی

۶ – برندینگ مکان (Place Branding)

این برندسازی که به‌عنوان برند مقصد هم شناخته می‌شود در واقع بر اساس منطقه جغرافیایی صورت می‌گیرد.

منطقه جغرافیایی به سه دسته کشوری، استانی و شهری تقسیم می‌شوند.

این برندینگ، پیرامون یک منطقه جغرافیایی مثل شهر، استان و یا کشور صورت می‌گیرد.

این نوع برند در واقع بیشتر برای جذب گردشگر، توریست و سرمایه‌گذار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع برندسازی

 

۷ – برندسازی عمومی (Public Branding)

این نوع برندسازی در واقع برای یک دولت و یا یک حکومت صورت می‌گیرد.

فرآیند آن در واقع در جهت اعتمادسازی مردم به دولت موردنظر و افزایش اعتبار آن است.

انواع برندسازی

۸ – برندینگ فعال (Activist Branding)

این نوع برند را که به هدف یا عمل‌گرا نیز معروف است، بر پایه‌ی یک فعالیت در حوزه هدف است که به مشتری نیز القا می‌گردد.آن را برند هدف نیز می‌نامند. این برند مترادف با علت یا هدف انجام یک فعالیت است که ذهن مصرف‌کنندگان نیز به همین صورت تداعی می‌گردند.

مختص شما:  جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل

برای مثال : برند BodyShop تولیدکننده لوازم‌آرایشی (حضور در 60 کشور جهان) با موضع ضد خشونت علیه حیوانات به برندی فعال در حوزه حقوق حیوانات تبدیل‌شده است.

همچنین برند Benetton که بر مد تمرکز دارد با مواضع خویش در خصوص تعصب و مشکلات جهانی، بسیار مشهور شده است.

انواع برندسازی

۹ – برندسازی اخلاقی (Ethical Branding)

در این نوع برند دو شیوه به کار گرفته می‌شود، که یکی توسط خود مجموعه انجام می‌شود و دیگری با خدماتی که به مشتری ارائه می‌دهید، صورت خواهد گرفت.

در این روش برندسازی، همان‌طور که از نامش هم پیدا است، اخلاق مجموعه شما دخیل است.

اولین مورد در این فرآیند این است که شما چگونه تعهدات خود را به مشتری انجام می‌دهید؟

مورد دوم این است که شما چه خدماتی را به مشتری با رعایت اصول تحویل می‌دهید؟

در واقع لحن پاسخ‌دهی به مشتری در این زمینه ملاک برند قرار می‌گیرد.

می‌شود گفت منظور همان مشتری مداری است.

قطعاً وقتی مشتری از برخورد خوب مجموعه شما راضی باشد، برند شما به‌خودی‌خود گسترش خواهد یافت.

۱۰ – برندینگ سلبریتی (Celebrity Branding)

این نوع برند برای افراد معروف و یا محبوب، برندسازی صورت می‌گیرد.

افراد معروف دارای شبکه‌های اجتماعی، مصاحبه و رزومه هستند و با بهینه‌سازی آن‌ها سعی در افزایش طرفداران و دنبال کنندگان خود در شبکه‌های اجتماعی و فضای واقعی دارند.

انواع برندسازی

۱۱ – برندسازی خصوصی (Private Branding)

این برند بر اساس توزیع محصولات برند باقیمت کمتر پایه‌ریزی شده است.

در واقع برخی شرکت‌ها هستند که برای این‌که بازار گسترده‌تری داشته باشند، برندی ایجاد می‌کنند که به‌وسیله آن محصولات باقیمت کمتر به بازار ارائه می‌دهند که دارای کیفیت کمتری هم خواهند بود.

۱۲ – برندینگ فرقه (Cult Branding)

برندی که بر پایه طرفداران یک مذهب، گروه و یا شخصی خاص صورت می‌گیرد.

این برندسازی دارای استراتژی‌های مختلفی است که ازجمله آن تخریب فکری رقیبان نیز است.

به‌جای مشتری، در این نوع برندها از واژه‌ی پیروان استفاده می‌گردد.

در بین پیروان یک فرقه، فرهنگی خاص جا می‌افتد که باید رفتارهای خود را بر اساس آن تنظیم نمایند.

برند فرقه یک فرهنگ مشخص را در بین هواداران خود ایجاد می‌کند.

استفاده‌کنندگان از این نوع استراتژی برندسازی تمایل به داشتن “پیروان” به‌جای “مشتریان” دارند.

قوانین را وضع و دیگران را به اجابت آن قانع می‌نمایند.

برای مثال طرفداران هارلی دیویدسون ، اوپرا وین فری یا سیستم‌عامل لینوکس.

انواع برندسازی

۱۳ – برندینگ لوکس (Luxury Branding)

برندی که برای یک مجموعه جایگاه، اعتبار و منزلت بسیار با ارزشی ایجاد می‌کند.

این برند به مشتری هم القا می‌شود.

در واقع وقتی مشتری به محصولات شما دست پیدا می‌کند، احساس خاص بودن و لاکچری گونه‌ای به وی دست خواهد داد که دارای شخصیت اجتماعی و اعتبار بیشتری در بین مردم خواهد شد.

برای مثال، محصولات اپل را می‌توانیم مثال بزنیم.

مختص شما:  سئو اینستاگرام

اپل برندسازی خاصی انجام داده است که هرکسی از محصولات این شرکت استفاده می‌کند، دارای شخصیت و اعتبار اپل می‌شود و در بین دیگر افرادی که این محصولات را استفاده نمی‌کنند، خاص است.

به‌هرحال انواع دیگری از برندینگ یا برندسازی نیز موجود بودند که ما به معرفی مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها پرداختیم.

در واقع این به نوع کار شما بستگی خواهد داشت که از چه نوع برندسازی استفاده کنید.

ولی اهمیت این موضوع بسیار بالا است که شما دارای یک برند قوی برای مجموعه یا خودتان باشید.

در آخر این توصیه را به شما بکنیم که حتماً برای برندسازی شخصی خود سرمایه‌گذاری کنید.

این مهم است که مخاطب شما چه تصویری از شما را در ذهن خود دارد.

14 –  برندسازی علّی

 برند سازی برای موسساتی می باشد که منجر به اعمال خیر خواهانه می شود، مثل موسسه محک که امروزه در بسیاری از نقاط سطح شهر نام آن را شنده ایم و به انجام امور خیر خواهانه می پردازد.

بیشت ربخوانید:

15 – برند جهانی Global Brand

این‌گونه برندها به‌راحتی شناخته و به‌صورت گسترده‌ای پخش‌شده‌اند. مدل تجاری آن‌ها بر اساس شناخت، دسترسی آسان و پایداری است. مدل عملیاتی این برند به این فرض است که همواره از سوی رقبا در حال تهدید است و در صورت نیاز تغییرات کوچکی را بر اساس نیاز و انتظارات مصرف‌کننده در هر منطقه جغرافیایی ایجاد می‌نماید.

16 – برند چالشگر Challenger Brand

آن را برند تغییردهنده نیز می‌نامند. این برند رهبر بازار نیست اما مصمم است تا برندهای بزرگ و قدرتمند بازار را ناراحت، آشفته و یا دگرگون سازند.

این نوع برندها صرف‌نظر از بزرگی یا کوچک سازمان خویش بر بال خلاقیت و نوآوری، بزرگان بازار دردسر انداخته و به‌صورت ناگهانی بر روند بازار اثر می‌گذارد.

انواع برندسازی

17 – برند بی‌بنیان و بی‌عیب Clean slate Brand

یک برند نوظهور است. برندی با حرکتی سریع، ناشناخته، هنوز خود را اثبات ننموده است و هیچ تاریخچه‌ای ندارد.

این نوع برندها برای مصرف‌کنندگانی ارائه می‌شود که به دنبال تازگی و زندگی در زمان حال هستند.

18- برند کارفرما Employer Brand 

توانمندی یک شرکت در خصوص جذب نیروی انسانی باکیفیت در بازار رقابتی، ناشی از برند کارفرما است و برابر باارزش پیشنهادی به کارکنان است.

استخدام افراد شایسته نیاز به ایجاد فرهنگ‌سازمانی سالم، بهره‌ور و شایسته این افراد دارد.

اگر برند کارفرما از قدرت بالایی برخورد باشد، قدرت چانه‌زنی داوطلب در خصوص حقوق دریافتی کاهش (هرچند در چنین سازمان‌هایی حقوق پرداختی حتماً منصفانه است) و تمرکز اصلی وی بر فرصت استخدام وبخشی از آن سازمان شدن است.

مانند شرکت گوگل، مایکروسافت، جگ وار.

ممنون که تا پایان با سئوبلک در انواع برندسازی همراه بودید.

کلیک کنید و رای بدهید
[Total: Average: ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *