الگوریتم freshness

الگوریتم freshness

الگوریتم freshness

الگوریتم freshness در زمان معرفی نهایی یعنی نوامبر 2011، به حدی تاثیر گذار بود که گوگل رسما اعلام کرد؛ الگوریتم تازگی محتوا

باعث شده حدود 35 درصد از نتایج جستجو دست‌خوش تغییرات شوند. این اعلام گوگل مانند بمب صدا کرد به طوری که تعداد زیادی از کارشناس‌های سئو و تولید محتوا تصمیم گرفتند توجه بیشتری به الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness گوگل داشته باشند. برای معرفی این الگوریتم با سئو بلک همراه باشید.

الگوریتم Freshness چیست؟

اگر قصد خرید یک ماشین به صورت اینترنتی داشته باشید،
نکته‌ای که از اهمیت بالایی برخوردار است، بحث قیمت خودرو است.
پس مرورگر خود را باز می‌کنید و قیمت خودروی مورد نظر خود را در گوگل جستجو می‌کنید
تا قبل از خرید، اطلاعات دقیق‌تری بدست آورید.
حالا شما در صفحه نتایج با یک سری سایت مواجه می‌شوید
که هر کدام  اعداد متفاوتی را در عنوان خود نشان می‌دهند:

  • سایتی که آخرین قیمت روز خودرو را به شما نشان می‌دهد
  • وب سایتی که قیمت چند هفته پیش ماشین را دارد
  • سایتی که آخرین به‌روزرسانی را چند ماه پیش داشته است

 

شما بر روی کدام سایت کلیک می‌کنید؟
مطمئنا انتخاب شما سایتی خواهد بود که محتوای به‌روزتری دارد.
این انتخاب، مفهوم الگوریتم Freshness را به سادگی بیان می‌کند.

در واقع می‌توان اینطور نتیجه گرفت که گوگل به وسیله الگوریتم تازگی محتوا، تاریخ انتشار و به‌روز بودن محتوا را به عنوان یک معیار بسیار کلیدی در تعیین جایگاه سایت در نظر می‌گیرد.

الگوریتم freshness
الگوریتم Freshness

چرا الگوریتم Freshness ساخته شد؟

روند تولید محتوا به صورت صعودی در حال پیشرفت بوده و هست.
در سال 2010 پیش‌بینی شده بود که حجم محتواهای تولید شده، فقط در سال 2017، بیشتر از اطلاعات تولید شده در 5 هزار سال قبل از آن باشد! خودتان تصور کنید در بین این‌همه اطلاعات و محتوای موجود،
گوگل چطور می‌خواهد دقیقاً مطلب مفید و مورد نظر کاربر را به دست او برساند؟

گوگل برای نشان دادن بهترین نتیجه به کاربران خود، الگوریتم‌های زیادی (از جمله کبوتر، مرغ مگس‌خوار، پاندا، پنگوئن و …) را ایجاد کرده و به‌روزرسانی می‌کند. الگوریتم‌هایی که بر روی مواردی مثل:

  • کپی نبودن محتوا
  • اعتبار سنجی سایت
  • تشخیص محتوای بی کیفیت
  • و…

تمرکز دارند؛ اما این‌ها باز هم کافی نبودند. اجازه بدهید یک مثال بزنم. تصور کنید که شما به دنبال دانلود یک کتاب درسی برای فرزند خود در سطح وب هستید. آیا دوست دارید در زمان جستجو عبارتِ «کتاب فارسی پنجم دبستان»، با سایتی روبرو شوید که کتاب فارسی نوشته شده در سال 1387 را به شما نشان می‌دهد؟ آیا در این حالت کپی نبودن، با کیفیت بودن و اعتبار بالای سایت به شما کمک می‌کند؟ ابداً.

مختص شما:  بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

در اصل، الگوریتم Freshness برای حل مشکل کاربران در برخورد با محتواهای قدیمی به وجود آمد! به عبارت دیگر، وظیفه Freshness، افزایش رتبه محتواهای جدید نسبت به محتوای قدیمی است. با کمک این الگوریتم است که پس از جستجو عبارتِ «کتاب فارسی دبستان» در گوگل، به تازه‌ترین نسخه چاپی این کتاب در رتبه‌های نخست نتایج می‌رسید.

الگوریتم freshness
افزایش رتبه محتواهای جدید نسبت به محتوای قدیمی

افزایش رتبه در الگوریتم تازگی محتوا به چه عواملی بستگی دارد؟

وقتی گوگل وارد سایت شما می‌شود، مانند یک عنکبوت به قسمت‌های مختلف سَرَک می‌کشد تا بتواند سیگنال‌های مثبت را آنالیز کرده و از آن‌ها در رتبه‌بندی سایت استفاده کند. با روی کار آمدن الگوریتم  Freshness، معیارهایی که گوگل از سایت شما می‌گیرد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. اما این معیارها چه چیزهایی هستند؟

1. بهتر است مدت زمان حضور کاربر در سایت به مرور افزایش پیدا کند

نکته‌ای که در مورد مدت زمان حضور کاربر در سایت وجود دارد این است که گوگل تنها برای اولین ورود کاربر به سایت اهمیت قائل نیست؛ بلکه مراجعه‌های بعدی بازدید‌کنندگان هم در رتبه‌دهی به سایت تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر کاربران در هفته اول بعد از انتشار محتوا، به طور متوسط 2 دقیقه در سایت شما وقت صرف کنند، این مقدار باید با گذشت زمان بیشتر شود یعنی مثلا بعد از گذشت سه ماه این عدد به 3 دقیقه نزدیک شده باشد.

افزایش تدریجی زمان حضور کاربر در سایت این سیگنال را به گوگل می‌دهد که محتوای موجود در سایت همچنان تازه است.

یکی از روش‌های کاربردی برای افزایش زمان حضور کاربران، به روزرسانی مستمر محتوای صفحه است. در این روش در بازه‌های زمانی کوتاه بخش‌هایی به مقاله اصلی اضافه شده و یا با اضافه شدن نظرات کاربران حجم محتوا و زمان حضور کاربران در صفحه افزایش می‌یابد.

برای دیدن همه  لیست الگوریتم های گوگل اینجا کنید

2- از سایت‌هایی که محتوای جدید دارند لینک بگیرید.

شاید تا به حال زیاد این حرف را شنیده باشید که هر لینکی که به محتوای شما داده می‌شود، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. اما جالب است بدانید که گوگل حتی منبعی که به شما لینک داده را هم بررسی می‌کند؛ یعنی در صورتی که سایتی که به شما لینک داده به طور کل محتوای به‌روزی نداشته باشد، الگوریتم تازگی محتوا امتیاز Freshness سایت شما را هم کاهش می‌دهد.

به طور کلی دریافت لینک برای صفحات قدیمی‌تر سایت شما، موجب می‌شود که معیار تازگیِ محتوا در آن‌ها کاهش پیدا نکند زیرا هنوز صفحاتی هستند که به محتوای شما لینک می‌دهند. حالا اگر این لینک‌ها از سایت‌ها و صفحاتی باشد که خودشان تازه و کاربردی هستند ارزش آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

مختص شما:  خطای 415 http

الگوریتم freshness

3- لینک سازی مستمر و هدفمند ارزشمند است

بهترین استراتژی ساخت بک‌لینک آن است که به طور مداوم و به تعداد کم از سایت‌های مختلف لینک بگیرید.
به عنوان نمونه اگر برای یک هفته بک‌لینک‌هایی با حجم بالا دریافت کنید
ولی پس از آن به مدت یک ماه هیچ لینکی به شما داده نشود،
شیوه نامناسبی را در کسب بک‌لینک در پیش گرفته‌اید.
در این شرایط گوگل ممکن است لینک‌های شما را اسپم شناسایی کند.

راه حل بهتر این است که سعی کنید محتوای قدیمی سایت خود را هم به نحوی زنده کنید! برای این کار می‌توانید مقاله‌های قبلی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا محتوای قدیمی سایت شما با لینک‌دهی‌های جدیدتر، تازه شوند.

4- الگوریتم تازگی محتوا به نفع سئو سایت

حالا که در مورد مفاهیم اولیه الگوریتم تازگی محتوا اطلاعاتی مفیدی کسب کردید و فهمیدید چطور می‌توان رتبه الگوریتم تازگی محتوا را افزایش داد، نوبت به این می‌رسد که از این الگوریتم برای بهبود سئو سایت خود بهره ببرید.

برای این کار شما می‌توانید از ۴ روش که در ادامه به آن اشاره شده استفاده بکنید:

5- محتوای دارای رتبه‌ی سایت را به‌روز کنید

آن دسته از مقالاتی که تعداد Impression و ورودی بالایی دارند و در صفحه نتایج دارای رتبه هستند را در اولویت قرار دهید. سعی کنید این مقالات را با آمار و ارقام جدید، نقل قول‌ها، تصاویر و تغییراتی مفید به‌روز کنید.

6- در تولید محتوا پیش‌دستی کنید

سایت‌هایی که در حوزه اخبار، سینما، موسیقی و رویدادهای روز فعالیت می‌کنند باید همیشه سعی کنند در مقابل رقیب‌های خود، اطلاعات روز را با سرعت بیشتری در اختیار کاربر قرار دهند. اگر سایت شما اولین منبع برای اخبار روز باشد، کاربران بیشتری را روانه آن می‌کنید.

7- سیگنال‌های اجتماعی مثبت دریافت کنید

یکی از معیارهایی که الگوریتم تازگی محتوا گوگل به آن بسیار حساس است، سیگنال‌های مثبت از شبکه‌های اجتماعی است. بنابراین سعی کنید مقالات یا محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با کسب و کار خود به اشتراک بگذارید و از آن‌ها به سایت خود لینک دهید. اگر محتوایی که در این شبکه‌ها منتشر می‌کنید، همه‌گیر شد، منتظر زیر و رو شدن سئو سایت خود باشید.

الگوریتم freshness

 

آیا با الگوریتم Freshness، همه محتواهای جدید به صدر نتایج گوگل می‌رسند؟

مطمئناً جواب این سؤال منفی است.
فراموش نکنید که سئو مانند یک مسابقه ورزشی است.
اگر یک ورزشکار فقط تغذیه خوبی داشته باشد،
نمی‌توان گفت که او قطعاً برنده نهایی مسابقه خواهد شد.
الگوریتم Freshness و محتوای تازه نیز صرفاً یکی از نکات مهم برای برنده شدن در این مسابقه است که البته همین موضوع هم برای تمامی سایت‌ها یکسان نیست. به طور مثال:

مختص شما:  افزونه بهینه ساز ی سایت وردپرس

زمانی که عبارت «رئیس جمهور ایران» را جستجو کنید، مطمئناً بسیار اهمیت دارد که در صفحه اول، با صفحه‌ای از ویکی‌پدیا روبرو شوید که در مورد آقای حسن روحانی نوشته است، نه صفحه‌ای در مورد رئیس جمهور سابق کشور، آقای محمود احمدی نژاد. اما در مقابل زمانی که عبارت «آموزش پخت خورش قورمه سبزی» را سرچ کنید، اهمیت زیادی ندارد که دستور پخت این غذا، مربوط به دو روز پیش باشد یا 3 سال قبل‌تر.

در نهایت این گوگل است که باید متوجه این موضوع شده و بفهمد که جدید بودن کدام محتوا برای کاربر اهمیت دارد. اما به طور کلی، طبق راهنمایی منتشر شده از همین شرکت، تمرکز الگوریتم تازگی گوگل (Freshness)، برای افزایش رتبه محتواهای جدید، بیشتر بر روی سایت‌هایِ زیر است:

  • خبری
  • رویدادی
  • سینمایی
  • دانلودی (مثل موزیک، فیلم و نرم‌افزار)

 

گوگل چطور تفاوت محتوای مورد نیاز کاربر را در الگوریتم freshness تشخیص می‌دهد؟

تصور کنید که سایت خود را  بر روی کلمه «طراحی سایت» SEO کرده‌اید.
تا یک هفته در ذوق کسب این رتبه برتر سایت هستید،
اما پس از مدت کوتاهی یکی از رقبا با انتشار یک مطلب یا ساخت صفحه خدماتِ جدیدتر، از شما جلو می‌زند.
احتمالاً پس از آن مرورگر صفحه خود را ببندید و دیگر به سراغ گوگل نروید.

گوگل به‌خوبی متوجه می‌شود که در کدام کسب‌وکارها باید به دنبال محتوای جدید باشد و در کدام، بر روی شاخصه‌های دیگرِ سئو تمرکز کند.

اما گوگل از کجا این موضوع را می‌فهمد؟
مهم‌ترین نکته‌ای که به گوگل در فهم این موضوع بسیار مهم کمک می‌کند، داغ (Top) بودن یک بحث یا عنوان در سطح وب است.

زمانی که به‌طور ناگهانی تمامی وب‌سایت‌ها پیرامون یک موضوع جدید می‌نویسند
و کاربران زیادی عبارت‌های مربوط به آن را جستجو می‌کنند، گوگل متوجه وقوع یک اتفاق تازه می‌شود
و به دنبال افزایش رتبه جدیدترین مطالب می‌گردد.

برای دیدن همه  لیست الگوریتم های گوگل اینجا کنید

سخن اخر در الگوریتم freshness

الگوریتم Freshness از سیستم ایندکس گذاری  الگوریتم گوگل کافئین (این الگوریتم در کسری از هر ثانیه صدها هزار صفحه را در فهرست خود بروز رسانی می‌کند،و امکان جستجوی live  را برای کاربران میسر می‌کند) استفاده می‌کند تا نتایج جستجو را رتبه‌بندی نماید. پس خیلی سریع متوجه تازگی میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *