استارتاپ ویکند چیست؟

مراحل استارتاپ ویکند

 

آیا تا به حال به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی فکر کرده اید؟ آیا برای شما پیش آمده است
ایده ای داشته باشید و بخواهید آن را به یک طرح تجاری تبدیل کنید اما امکان آن نبوده است؟
چطور می توان یک ایده راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را در ذهن به شکل درست و علمی رشد داد؟
جوابش ساده است شما نیز یک استارتاپی شوید!

استارتاپ ویکند چیست ؟

استارت‌آپ ویکند چیست؟

آپ گلوبال: این سازمان به دنبال پرورش و ساخت زیست‌بوم‌های کارآفرینی در آمریکا و جهان است.
از سال 2013 تاکنون، آپ گلوبال توانسته برنامه‌های استارت‌آپ ویکند را به 100 درصد افزایش دهد،
که در سال 2014 توانست 905 برنامه استارت‌آپ ویکند در 500 شهر از 135 کشور جهان برگزار نماید.
این سازمان اکنون قدم‌های جدیدی برداشته که در آن می‌خواهد بخشی از شتاب‌دهنده استارت‌آپ تک‌استارز شود.
این ادغام در واقع ترکیب دو شبکه کارآفرینی بسیار قوی است که اهداف مشابه و جهت‌گیری یکسانی دارند.
برنامه‌های آپ گلوبال، که عبارتند از استارت‌آپ ویکند، استارت‌آپ نکست، استارت‌آپ دیجست و استارت‌آپ ویک
که اکنون زیر چتر تک‌استارز فعالیت می‌کنند.

استارتاپ ویکند چیست ؟

استارت‌آپ ویکند

 یک برنامه 54 ساعته آخر هفته است، که در آن گروهی از مدیران، توسعه‌دهندگان، علاقه‌مندان به راه‌اندازی شرکت‌ نوپا،
هنرمندان حوزه گرافیک و صاحبان ایده با هم جمع می‌شوند و تیم‌هایی تشکیل می‌دهند تا یک شرکت نوپای جدید راه‌اندازی
و نمونه اولیه‌ای از کار خود ارائه نمایند، و در انتهای آخرین روز، ماحصل کار خود را به داوران مسابقه ارائه دهند.
این مدل راه‌اندازی کسب‌وکار به سرعت در شهر‌های جهان گسترش پیدا کرد و از مؤسسات مختلفی همچون
مؤسسه کافمن گرنت‎ها و کمک‌های مالی دریافت کرد. مدل این برنامه به این صورت است که در مدت 54 ساعت،
حدود 60 تا 120 شرکت‌کننده( البته در مواردی با 13 شرکت‌کننده و یا 300 شرکت‌کننده هم این برنامه اجرا شده‌است.)،

برکزار می شود. این برنامه سخنرانان، مربیان، اعضای خوش‌نام جامعه‌های محلی کسب‌وکارهای نوپا،
نمایندگان شرکت‌های بزرگ، و سرمایه‌گذاران مختلفی را جذب می نماید و از این نظر فرصت بسیار خوبی برای‌ شناخته شدن
جوانان صاحب ایده و دارای پتانسیل رشد است. همچنین تجربه این کار گروهی، باعث ایجاد پیوند محکمی بین اعضای تیم‌ها می‌شود
و بسیاری از تیم‌ها پس از اتمام برنامه به همکاری با یکدیگر ادامه می‌دهند تا یک استارت‌آپ فعال شکل دهند.

مختص شما:  تولید محتوا برای سایت های گردشگری

استارتاپ ویکند چیست ؟
در توسعه مدل برنامه، یکی از مسابقات مشهوری که در این برنامه اجرا شد، مسابقه نبرد جهانی استارت‌آپ‌ها بود
که در سال 2012، در مدت یک هفته، 10 هزار شرکت‌کننده در قالب بیش از 1200 تیم، و از 100 شهر مختلف جهان به رقابت پرداختند.

در این مسابقه 3 مرحله‌ای، در مرحله اول تیم باید یک استارت‌آپ ویکند که در محل خودشان برگزار می‌شود
را پیروز می‌شد، سپس در شبکه اجتماعی فیس‌بوک باید محبوبیت لازم را کسب می‌کرد( لز طریق آرای مردمی)،
و در نهایت 15 تیم برتر در فاز آخر رقابت می‌کردند و یک تیم قضاوتی کسب‌وکار برتر را انتخاب می‌کرد.
نحوه شرکت در این برنامه به این شکل است که با ورود به سایت استارت‌آپ ویکند، ابتدا محل‌هایی
که در آن برنامه اجرا می‌شود و به کارآفرین از نظر جغرافیایی نزدیک‌تر است، معرفی می‌شود و سپس کارآفرین در آن برنامه ثبت نام می‌کند.

مزاحل کار در استارتاپ ویکند

 

در روز اول، افراد با یکدیگر ملاقات می‌کنند، تیم‌ها را شکل می‌دهند و در مکان مستقر می‌شوند.
در این مرحله برنامه‌هایی مانند صرف ناهار صورت می‌گیرد که در اینجا افراد دوستان و همکاران خود را پیدا می‌کنند
و اقدام به شبکه‌سازی می‌نمایند. سپس پروژه را از بین گزینه‌های موجود(می‌تواند ایده‌های خود اعضا باشد) انتخاب می‌کنند
تا در طول آخرهفته روی آن فعالیت نمایند. هرکس به مدت یک دقیقه درباره پروژه و موضوع موردعلاقه خود صحبت می‌کند
و در این مدت باید اعضای تیم را به پروژه علاقه‌مند نماید. تیم‌ها از افراد با توانمندی‌های مختلف تشکیل می‌شوند تا بتوانند مکمل هم باشند.

در روز دوم، مربیان و منتورهایی در برنامه حضور دارند تا در مواقع بروز مشکلات، تیم‌ها را راهنمایی نمایند.
همچنین منابع کافی در مکان وجود دارد تا در مدت زمان کوتاه تیم‌ها بتوانند به سرعت کار را جلو ببرند
. اختیار و آزادی عمل در تیم‌ها بسیار بالاست و مسئولیت همه چیز در کسب‌وکار (از جذب مشتری تا تولید و ساخت محصول یا خدمت) برعهده خود تیم است.

مختص شما:  راهنمای تولید محتوا

در روز نهایی، تیم‌ها در مدت 5 دقیقه باید محصول یا خدمت را برای شرکت‌کنندگان در برنامه و هیئت داوران متخصص ارائه نمایند.
در انتهای برنامه فرصت آشنایی با منتورها و داوران و گرفتن بازخورد و راهنمایی وجود دارد.

نکاتی درباره برنامه: شرکت‌کنندگان این برنامه معمولاً تیم‌هایی هستند که نیمی از آن‌ها در حوزه فنی تخصص دارند
(برنامه‌نویس، توسعه‌دهنده، طراح) و نیمی از آن‌ها در حوزه کسب‌وکار تخصص دارند
(بازاریابی، مالی و حقوق). همچنین مسأله اساسی این است که شرکت‌کنندگان در هر 3 روز باید حضور داشته باشند.
با این حال این گزینه وجود دارد که فقط در ارائه طرح‌ها حضور پیداکرد. ثبت نام و خرید بلیط برای شرکت در برنامه به صورت اینترنتی است.
مسأله دیگر، تأکید برگزارکنندگان مسابقه به تیمی بودن مسابقه است. توصیه می‌شود
که شرکت‌کنندگان، لپ‌تاپ، کارت‌های اعتباری، دوربین‌ فیلمبرداری به همراه داشته باشند.

استارتاپ ویکند چیست ؟

چرا باید در استارت آپ ویکند شرکت کنیم؟

 آموزش:


 اولین مزیت شرکت در این رویداد، یادگرفتن چیزهای جدید است. شما فقط تئوری نمی‌خوانید
یا برای اجرای یک ایده سال‌ها صبر نمی‌کنید. بلکه با کمک کارآفرینان و مشاوران زبده، ایده را از شکل خام درآورده
و به یک مدل کسب و کار مناسب تبدیل می‌کنید. سپس در کنار هم‌تیمی‌ها ایده را در شکل ابتدایی‌اش پیاده سازی خواهید کرد.
در واقع استارت آپ ویکند وقت شما را تلف نمی‌کند. فاصلۀ بین ایده تا اجرا ۳ روز بیشتر نیست!

 شبکه سازی:

یکی دیگر از مزایای شرکت در استارت آپ ویکند پیدا کردن دوستان جدید است.
پیشرفت در یک فضای تک بُعدی کار سختی است. برنامه نویس‌ها، گرافیست‌ها، انیماتورها، بازاریاب‌ها، سرمایه گذارها و … زمانی پیشرفت می‌کنند
که در کنار هم باشند. بدون شک در طی این سه روز با افراد متعددی آشنا می‌شوید که می‌توانید روی کمکشان در ایده‌های بعدی، حساب باز کنید.

مختص شما:  تولید محتوای ویدئویی چیست

 پیدا کردن هم بنیان گذار:

استارت آپ ویکند فقط یک رویداد عملی برای تحقق ایده‌ها نیست.
یکی از معضلات اصلی جامعه ما ضعف کار تیمی و نبود تیم مناسب است.
جمع کردن یک تیم مناسب به اندازه ایده و چه بسا بیشتر از آن در موفقیت یک استارت آپ اهمیت دارد.
در واقع بسیاری از ایده‌های خلاقانه و خوب به خاطر نبود یک تیم منسجم در نطفه خفه می‌شوند.
یکی از مزایای شرکت در این رویدادها، تیم سازی است. خدا را چه دیده‌اید؟ شاید کسی یا کسانی پیدا شدند
که به استارت آپ یا شیوه کار شما علاقه داشتند و به کمک آنها توانستید ایده خود را به مرحله اجرا برسانید.

استارتاپ ویکند چیست ؟

 یاد گرفتن چیزهای جدید:

یکی دیگر از مزایای شرکت در این رویداد، یاد گرفتن چیزهای جدید است.
چیز جدید یعنی راهکارهای جدید که تاکنون به ذهنتان نرسیده‌اند. مثلا استفاده از پلتفرم‌ها
و زبان‌های برنامه نویسی جدید، استفاده از ابزارهایی نو و حتی نگرش به مسائل از زاویه‌ای دیگر .

 پیدا کردن سرمایه گذار:

معمولاً همه استارت آپ‌ها کم و بیش به سرمایه نیاز دارند؛
بعضی کمتر و بعضی بیشتر. در کمترین حالت، هزینه‌های سرور، طراحی سایت و … وجود دارد.
استارت آپ ویکند فرصتی در اختیار شما قرار می‌دهد تا توانایی خود و ایده‌ای که دارید را به اثبات برسانید
و سرمایه گذاران را مجاب کنید تا در استارت آپ شما سرمایه گذاری کنند. شاید این کار در خارج از چنین رویدادی به سادگی میسر نباشد.

 صرفه جویی مالی: 

اگر چه این رویداد جهانی است ولی بارها در شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، اصفهان، شیراز و … برگزار شده
و بدون شک، تهیه بلیط آن ارزش این همه منفعت را دارد. یادتان باشد، هزینه‌ای که برای آموزش و عمیق‌تر کردن ایده‌هایتان صرف می‌کنید
نه تنها به هدر نرفته بلکه زمینه سودهای کلان آینده را نیز برایتان فراهم می‌کند.

 

 

 

کلیک کنید و رای بدهید
[Total: Average: ]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رتبه کلمات کلیدی در گوگل x بخوانید...