پنالتی گوگل

با سلام به سئو بلک خوش آمدید . تا پایان مقاله پنالتی گوگل همراه ما باشید .

پنالتی گوگل

 گوگل پنالتی چیست؟

پنالتی گوگل درواقع مجازاتی است که گوگل برای یک وب‌سایت در نظر می‌گیرد
که محتوای آن در تعارض با استراتژی بازاریابی اینترنتی تعریف شده از سمت گوگل صورت می‌گیرد.
این جریمه یا مجازات می‌تواند نتیجه به روز شدن الگوریتم‌های گوگل یا به دلیل استفاده یک وب‌سایت از تاکتیک‌های «کلاه سیاه» سئو باشد.

دلایل پنالتی سایت توسط گوگل

گوگل از سالها پیش در مورد تاثیر بد لینک های پولی و اسپم (که معمولا به صورت سایت واید
در بخش از هایی از سایت لینک دهنده قرار میگیرند که در همه ی صفحات با یک متن لینک تکرار می شوند)
در نتایج جستجو به کاربران هشدار میداد.

در نهایت الگوریتم پنگوئن ۴ این وعده ها را بصورت کاملتری عملی کرده
و همانطور که در جریان هستید بسیاری از سایت ها توسط گوگل پنالتی شدند.
در این مقاله نحوه رفع جریمه گوگل را آموزش می دهیم
و موضوع را از جهات مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

چطور متوجه شویم که سایت ما دچار پنالتی گوگل شده است؟

با توجه به اینکه جریمه های گوگل ممکن است به دلایل خیلی زیادی اتفاق افتد
در برخی موارد تشخیص دلیل اصلی آن بسیار مشکل است. در زیر به برخی از روشهای
تشخیص پنالتی گوگل اشاره شده است که می بایست گام به گام بررسی و برطرف شود:

1- بررسی گوگل آنالیتیک

اگر یک روز ترافیک سایت شما طبیعی به نظر برسد و در روز بعد بشدت ترافیک وب سایت
کاهش شدیدی نشان دهد یکی از نشانه های این است
که ممکن است سایت دچار جریمه شده باشد.

2- چک کردن اینکه هنوز گوگل صفحات وب سایت را ایندکس می نماید.

در صفحه جستجوی گوگل عبارت site:yourdomain.com را تایپ نمایید.
در صورتی که تعداد صفحات ایندکس شده کمتر از مقدار صفحات سایت بود،
ممکن است سایت شما جریمه شده باشد. می بایست
علت این مسئله مشخص شود. در برخی موارد ممکن است
دسترسی این صفحات در فایل robots.txt محدود شده باشد.

پنالتی گوگل

3- بررسی آخرین تغییرات الگوریتم گوگل

اگر گوگل در بروزرسانی الگوریتم های خود اهداف خاصی را دنبال نماید
و در صورتی که وب سایت مستعد پنالتی باشد، با اطلاع از برخی از این بروزرسانی ها می توان
تا حد زیادی جلوی جریمه گوگل را گرفت. به عنوان مثال در الگوریتم پاندا
گوگل بدنبال کیفیت بالای مطالب است و صفحات یا سایت هایی که از محتوای ضعیفی برخوردار باشند
بشدت دچار این پنالتی گوگل خواهند شد از این رو با بهبود کیفیت مطالب وب سایت می توان از جریمه گوگل پیشگیری کرد.

4- بررسی ابزار کنسول جستجو گوگل ( گوگل وبمستر )

جریمه گوگل در برخی موارد در ابزار کنسول جستجو گوگل به وبمسترها اطلاع رسانی خواهد شد.
از این رو وبمسترها با دسترسی در این ابزار می توانند پنالتی ایجاد شده را تشخیص داده و به برطرف کردن آن بپردازند.

چطور پنالتی گوگل را حذف نماییم؟

بعد از اینکه تشخصی دادیم سایت ما دچار پنالتی گوگل شده است می بایست
به برطرف کردن آن بپردازیم. برخی از جریمه های گوگل بصورت خودکار بوده
و توسط الگوریتم های گوگل انجام می شود و برخی دیگر بصورت دستی انجام می شود
که در این مواقع بعد از برطرف شدن موارد می بایست می بایست درخواست حذف جریمه برای گوگل ارسال شود.
در مقاله 50 دلیلی که گوگل سایت شما را جریمه می کند که لینک آن در زیر آمده است،
به برخی از دلایل جریمه گوگل اشاره شده است که با انجام ندادن آنها می توان از پنالتی گوگل پیشگیری نمود.

منظور قرار دادن شما در مسیر درست، به بخشی که منتظرش بودید میرسیم،
دلایل رایجی که گوگل ممکن است از سایت شما اشکال بگیرید را سعی می‌کنیم
به مرور زمان در این مقاله درج کنیم. توجه داشته باشید که نمی‌توان گفت
تمام دلایل جریمه ها به این موارد خلاصه می‌شوند، اما این عوامل در جریمه ها دخیل هستند.

  1. خرید لینک

    خرید لینک ها قطعا از نظر گوگل به عنوان اقدامی برای دستکاری رتبه صفحه در نظر گرفته می‌شود.
    تقریبا تمام مهندسین سئو از تاثیر منفی خرید بک لینک بر روی بهینه سازی سایت،
    ایجاد لینک‌های نامناسب، انبوه و نامربوط، اطلاع دارند اگر گوگل متوجه این موضوع شود
    و یا اگر لینک های بد خرید شود، این اقدامات در نهایت باعث ایجاد گرفتاری برای سایت شما می‌شوند.
    چون اکثر فروشندگان لینک‌بیلدینگ منابعی (سایت‌هایی) از مزرعه‌های لینک دارند.
    هر چند ما توصیه به خرید لینک نمی‌کنیم ولی اگر قصد خرید لینک در سایتی را دارید
    قبل از خرید فاکتورهای لازمه را به دقت بررسی کنید.

    گوگل در مقاله‌ای اعلام کرده که خرید بک لینک برخلاف قوانین این موتور جستجو بوده
    و مشاهده این عمل در سایتی با برخورد گوگل همراه خواهد بود، ولی اکثر دوستان فکر می‌کنند
    با خرید بک لینک کیلویی و ترفندهای خود می‌توانند ربات‌های پیچیده و به‌روز گوگل را دور بزنند.

    پنالتی گوگل

  2. تبادل لینک دو طرفه

    حتما اطلاع دارید که گوگل بارها درباره تبادل لینک دو طرفه و خرید بک لینک اخطار داده
    و در قوانین تعریف شده الگوریتم‌های گوگل حکم برخورد با این موضوعات تعیین شده،
    هر چند سیاست‌های گوگل در برخورد با سئو سیاه در درجه اول هشدار و
    در قالب یک اخطاریه در وبمستر تولز است و اگر مدیر آن سایت توجه‌ای به این اخطار نداشته باشد
    در واکنش‌های بعدی باید منتظر جریمه و پنالتی شدن سایت خطاکننده باشیم.
    تبادل بیش از حد و نامناسب الگوریتم پاندا را حساس کرده چرا که این عمل را اقدامی
    در جهت دستکاری در رتبه صفحه در نظر می‌گیرد.

    حال چه کنیم؟ نه بک لینک بخریم و نه تبادل انجام دهیم، و اگر این دو عمل انجام نشود
    پیشرفت سایت با سئو سفید بسیار کند خواهد بود، گوگل در این باره گفته است سعی کنید
    با تولید محتوای باکیفیت به ایجاد بک لینک به شکل طبیعی روی بیاورید چرا که پیشرفت باید پیوسته
    و آهسته باشد و اگر با روش‌های ناصحیح رتبه‌ای را کسب کرده باشید آن رتبه پایدار نخواهد بود.
    اگر قصد دارید لینک خریداری کنید یا تبادلی انجام دهید باید به تعداد محدود و با سایت‌های مناسب ارتباط برقرار کنید.
    تبادل و یا خرید بک لینک عمده‌ای عواقب جبران ناچیزی را دربرخواهد داشت.

    پنالتی گوگل
  3. محتوای تکراری و کپی کردن

    پس از ظهور الگوریتم گوگل پاندا یکی از عوامل مهم در کاهش رتبه سایت و پنالتی شدن
    وب سایت‌ها محتوای تکراری (Duplicate content) بود. کپی کردن محتوا از سایت‌های دیگر
    خوشبختانه کاملا برای الگوریتم‌های گوگل قابل تشخیص است هر محتوای تکراری از سایت‌های
    دیگر از نظر گوگل غیر مفید است. و اگر این روند را ادامه داشته باشد باعث جریمه شدن سایت می‌شود.
    مطمئن شوید که محتوایتان منحصر به فرد است و به خوبی نوشته شده باشد.
    سایت‌های مانند Copyscape و CopyGator به شما نشان می‌دهد که کدام سایت
    و یا وبلاگ، مطالب شما را کپی کرده‌اند. آدرس مطلب را وارد کنید درصورتی که قسمتی
    از سایت شما در جای دیگری پیدا شود، آدرس آن را نمایش می‌دهد، البته اگر مطلب خودتان کپی نباشد!

    گاهی ممکن است خودمان هم همین کار بر روی سایتمان انجام دهیم،
    به این منظور که که شما یک مقاله یا مطلب را منتشر می‌کنید
    ولی در خروجی آن مقاله با چند آدرس مختلف در دسترس است
    و این موضوع از نظر گوگل محتوای تکراری (Duplicate Content) در سایت است.
    این اتفاق بدلیل اشتباه در کدنویسی اولیه و یا عدم رعایت اصول سئو پیش می‌آید
    و نتیجه‌ای جز جریمه سایت توسط الگوریتم گوگل پاندا و حذف صفحات سایت شما
    از گوگل نخواهد داشت. یکی از مشکلات رایج در ایجاد محتوای تکراری باز شدن
    آدرس ما با چند پروتکل مختلف است، توجه داشته باشید گه تمام آدرس‌های زیر با هم فرق دارند:

    https://www.site.com
    https://www.site.com
    https://site.com
    https://site.com

    و اگر یک محتوا از سایت شما هم با www و هم بدون www باز می‌شود نشان دهنده ایجاد محتوای تکراری در کل سایت شما است. برای جلوگیری از کاهش افت سایت در نتایج گوگل و پیشگیری از پنالی شدن وب سایت خود بهتر است عمل ریدایرکت ۳۰۱ را به خوبی انجام دهید. مثلا اگر وب سایت شما با www باز می‌شود و کاربری ادرس سایت شما را بدون www وارد کرد به آدرس با www برود، برای درک بهتر می‌توانید بر روی آدرس میزفا تست کنید، سایت میزفا بدون www و همیشه با پروتکل https باز می‌شود. (بعدا درباره ریدایرکت ۳۰۱ بیشتر صحبت می‌کنیم)

  4. استفاده نادرست از  تگ canonical

    یکی از اشتباهات معروف در بین مدیران سایت‌ها و سئوکاران، استفاده نادرست از تگ کنونیکال
    یا به انگلیسی canonical tag است که باعث می‌شود گوگل به اشتباه مطالب ما را ایندکس کند
    و برخی از صفحات را اشتباهی به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد.
    کاربرد اصلی تگ canonical در تعیین آدرس اصلی محتوا برای ایندکس گوگل است.
    استفاده نادرست از این تگ باعث می‌شود که رتبه صفحات ما در نتایج گوگل با
    دیگر صفحات تکراری تقسیم شده و نهایتا رتبه خوبی نصیب صفحه اصلی محتوا نشود.

    فرض کنید آدرس URL اصلی سایت شما به همانند میزفا به شکل https://example.com باشد.
    برای تعیین این آدرس URL به عنوان تگ canonical ، این کد را در HEAD سایر ورژن ها قرار می‌دهید:

    <link rel=”canonical” href=”https://example.com” />

    راه حل ساده‌ برای حل این مشکل استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ است.
    ولی شاید برای شما سوالی پیش بیایید که فرق ریدایرکت با تگ canonical چیست؟
    با یک مثال به شما توضیح خواهم داد.
    اگر صفحه A را ریدایرکت ۳۰۱ به صفحه B کنیم، دیگر صفحه A برای کاربر و موتورهای جستجو نمایش داده نمی‌شود
    و مستقیم وارد صفحه B می‌شوند و از طرفی این نوع ریدایرکت اعتبار صفحه A را تا حدود زیادی به صفحه B منتقل می‌کند.

    حال اگر در صفحه A از تگ canonical استفاده کنیم و در آن تگ آدرس B را درج کنیم
    همانند ریدایرکت انتقال اعتبار از A به B صورت می‌گیرد و موتور جستجو متوجه خواهد شد
    که صفحه B مرجع است ولی وقتی از این تگ استفاده کنیم هم صفحه A و هم صفحه B برای کاربران
    و موتورهای جستجو باز خواهد شد. هر چند استفاده از تگ canonical موردی ندارد
    ولی پیشنهاد ما برای جلوگیری از پنالتی شدن سایت استفاده از ریدایرکت است چرا که اصولی‌تر تغییرات لازم را اعمال می‌کند.
    پنالتی گوگل

  5. استفاده بیش از حد از تگ h1 و هدینگ ها

    محتوایی که به درستی ساختار بندی شود به سئو سایت کمک می‌کند.
    تگ h1 به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند محتوای صفحه درباره چیست.
    افراط در تگ h1 به عنوان اقدامی در جهت به زور وارد شدن به لیست نتایج جستجوی گوگل تلقی می شود
    و خطر احتمال پنالنی شدن سایت شما را دارد. حال شاید برای شما خیلی جالب باید که چرا بعضی از سایت‌های
    معتبر بیش از یک بار از تگ h1 استفاده کرده‌اند؟
    این مورد به تنهایی باعث پنالتی نمی‌شود و حتی آسیب جدی به سایت نمی‌زند
    ولی باید دقت داشت که باید به شکل منطقی از تگ های هدینگ نظیر h1 و h2 و سایر استفاده کرد.

  6. خطا داخلی 404

    گوگل می‌خواهد بداند که به محتوایتان اهمیت می‌دهید و هر خطا و مشکلی را برطرف می‌کنید یا نه.
    اگر در سایت خطای 404 داشته باشید، این پیام را می‌رساند که کاربران نمی‌توانند
    به اطلاعاتی که درخواست کرده‌اند دست یابند و این خلاف معیارهای گوگل
    و همینطور تجربه کاربری (تجربه کاربری چیست) نیز است.
    امروزه یکی از فاکتورهای مهم الگوریتم‌های گوگل برای سئو سایت، طراحی صفحه 404 می‌باشد.
    توجه داشته باشید که بازدیدکنندگان در سایت شما اصلا نباید با خطای 404 روبرو شوند.

    اگر صفحاتی را حذف می‌کنید بهتر است به صفحات دیگر ریدایرکت کنید،
    ولی اگر تعداد ارور 404 بیش از حد شود، ممکن است سایت شما مشمول جریمه گوگل شود،
    و در نتیجه تاثیر منفی می‌تواند برروی سئو سایتتان داشته باشد. به این نکته دقت کنید
    که خطا 404 در اکثر مواقع به شکل مستقیم در پنالی شدن سایت شما نقشی ندارد
    بلکه مجموعه‌ای از مشکلات و تاثیر منفی این خطا در فاکتورهای دیگر سئو، می‌تواند سایت شما را دچار مشکل کنند.

    پنالتی گوگل

  7. چگالی کلمات

    چگالی کلمات یا همان Keyword stuffed موضوع داغ سئو همیشه بوده است.
    فاکتورهای گوگل هر روز به سمت طبیعی شدن پیش می‌رود،
    وقتی شما کلمه کلیدی هدف خود را در سایت بیش از حد تکرار می‌کنید
    توجه ربات های ضد اسم را بیش از پیش به خود جلب می‌کنید،
    هر چند دیگر مثل گذشته گوگل کل سایت را پنالتی نمی‌کند ولی ممکن است
    شما را در آن کلمه کلیدی که بیش از حد در بین متن‌های خود تکرار کرده‌اید
    را مورد هدف قرار دهد و از نتایج جتسجوی کاربران صفحه شما را حذف نماید.
    بنابراین برای رفع این مورد کافی است به شکل طبیعی مقاله ها را انتشار دهید.

  8. لینک‌های فوتر

    در بسیاری از سایت‌ها لینک‌های فوتر (Footer) برای هدایت و راهنمای کاربر همانند منو سایت ایجاد می‌شود،
    ولی گاهی دیده می‌شود که برخی از طراحان سایت و سئوکارها از این قسمت از سایت پیش از حد
    و غیرطبییعی استفاده کرده و هر آنچه که می‌توانند لینک در پایین صفحه ایجاد میکنند
    که قطعا یک متخصص سئو با چنین عملی موافق نیست چرا که جدا از داشتن تجربه کاربری بد،
    می‌تواند حساسیت گوگل در پی داشت. اگر تمایل دارید
    درباره این موضوع اطلاعات بیشتری از افراد با تجربه بدانید این لینک هم می‌تواند برای شما مفید باشد.
    پنالتی گوگل

  9. لینک‌های مخفی

    یک ترفند قدیمی ولی منسوخ شده که گاهی برخی وبمستران و مدیران سایت‌ها از آن استفاده میکنند.
    تمام لینک ها در سایت شما باید قابل مشاهده و مفید باشند. هر چیزی که پنهان است، مشکوک است،
    و این مشکوک بودن اثرات منفی برای ربات‌های گوگل دارد.
    نباید رنگ لینک یک دکمه در سایت را با رنگ پیش زمینه یکی کرد،
    و یا حتی برخی‌ها رنگ‌های بسیار شبیه به هم قرار می‌دهند به طوری که با چشم دیده نمی‌شود،
    این موارد را گوگل به راحتی می‌تواند تشخیص دهد.

  10. لینک‌های شکسته

    منظور از لینک‌های شکسته (Broken links) این است که وقتی کاربر بعد از دیدن لینک
    و کلیک بر روی آن با ارور 404 روبه‌رو شود. این موضوع جدا از داشتن تجربه کاربری بسیار بد،
    باعث نارضایتی گوگل هم می‌شود، هر چند به تنهایی فاکتور برای پنالی سایت نیست
    ولی این مورد می‌تواند تاثیر گذار باشد، شما باید هر از گاهی لینک‌های سایت خود را
    توسط ابزار سرچ کنسول مورد ارزیابی قرار دهید، و باید لینک های شکسته داخل سایت را بهبود دهید

    و همینطور سعی کنید لینک هایی که به خارج از سایت میدهید را هم گاهی بررسی کرده
    و اگر مشاهده کردید به هر دلیلی دیگر آن لینک خارجی وجود ندارد و 404 می‌دهد، آن لینک را آپدیت کنید.
    این موضوع هم باعث میشود مقاله شما آپدیت شود و هم لینک های شکسته خارجی در سایت شما کمتر می‌شود.
    این عمل تاثیر خوبی در نگاه گوگل دارد. آموزش وبمسترتولز سایت میزفا را از دست ندهید.

  11. محتوای کپی

    هیچ گاه محتوای کپی به تنهایی دلیل بر  پنالی شدن وب سایت شما نمی‌شود
    ولی ارزش آن را بسیار پایین می‌آورد. محتوایی که کپی شده است ولی کمی بازنویسی می‌شود
    و مثلا از کلمات هم مترادف استفاده می‌کنند تا از محتوای اصلی تفاوت داشته باشد
    ولی غافل از اینکه گوگل میتواند به راحتی تشخیص دهد که این محتوا کپی است
    و یا سایت هایی که محتوای بی کیفیت صرفا جهت ترافیک بیشتر را انتشار می‌دهند،

    سایت‌هایی که فقط ویدیو و عکس در سایت خود به شکل اسپم وار اضافه می‌کنند،
    رسانه‌هایی که مطابق میل کاربران نیست. این موارد می‌تواند رفع پنالتی یک سایت را سخت‌تر کند.
    گوگل به این محتواها Scraped content می‌گوید.

    پنالتی گوگل

  12. محتوای مخفی

    درج هیچ چیز  به شکل مخفی در یک صفحه اثری مثبت نخواهد داشت
    و حتی شاید تاثیر منفی هم داشته باشد. ولی در درجه اول گوگل سعی دارد
    اثری خنثی داشته باشد مگر فاکتورهای پنالی گوگل در یک سایت زیاد مشاهده شود.
    یکی از تکنیک های سئو سیاه در قدیم مخفی کردن متن ها بود و سعی داشتند با مخفی کردن
    یا هم رنگ کردن متن یا پیش زمینه سعی در تغییر چگالی کلمات داشته باشند

    و از حالت غیرطبیعی تکرار کلمات را به طبیعی نشان دهند.
    درحالی که اگر ما همین الان ۱۰۰۰ بار هم کلمه پنالی گوگل را درج کنیم
    در این صفحه به معنی این نیست که ما در این کلمه رتبه کسب خواهیم کرد.
    چند ممکن است بدتر هم شود. گوگل در مقاله Hidden text and links به این موضوع اشاره کرده است.

  13. استفاده بی‌رویه از متن لینک

    از وقتی الگوریتم گوگل پاندا در سال ۲۰۱۲ آپدیت شد برخورد جدی با سایت‌هایی که از Anchor text های بی‌رویه استفاده میکردد،
    صورت گرفت. سعی کنید متن لینک ها و نحوه لینک سازی طبیعی باشد،
    همانند ربات عمل نکنید چرا که ربات های گوگل، انسان‌های ربات‌نما را به خوبی تشخیص می‌دهند ، طبیعی کار کنید.

 پنالتی گوگل

نحوه رفع پنالتی گوگل

رعایت هر آنچه که در قسمت بررسی علت پنالتی شدن سایت توسط گوگل گفته شد،
اگر مطمئن هستید موارد بالا را به خوبی رعایت کردید و یا مشکلات را حل کردید، می‌توانید
به شکل دستی به گوگل اعلام کنید که سایت شما مشکلات پنالی را رفع کرده،
به این منظور وارد لینک Check your site for manual actions شوید، باید در ابتدا با اکانت گوگل لاگین بوده باشید
و شاید خاطی را در سرچ کسنول ثبت کرده باشید. سپس آن سایت را انتخاب کرده ،

و گزینه Check manual actions را انتخاب کنید، سپس وارد قسمت Manual Actions در سرچ کنسول می‌شوید
و در این قسمت می‌توانید درباره اقداماتی که در جهت رفع پنالی گوگل بوده را به شکل رسمی و انگلیسی
و البته دقیق به گوگل اعلام کنید و بدانید که این پیغام شما را کارشناسان گوگل مشاهده خواهند کرد
و ربات‌ها در این مورد تخیل نیستند.
شما باید دقیق مشخص کنید که علت پنالی چی بوده و چه کارها صورت گرفته تا این مشکل را حل کنید
و اعلام کنید که دیگر چنین مشکلاتی را در آینده نخواهید داشت. بعد از بررسی توسط گوگل، نتیجه به شما اعلام خواهد شد.

پنالتی گوگل

خلاصه مطالب

 گوگل پنالتی چیست؟

دلایل پنالتی سایت توسط گوگل

چطور متوجه شویم که سایت ما دچار پنالتی گوگل شده است؟

چطور پنالتی گوگل را حذف نماییم؟

کلیک کنید و رای بدهید
[Total: Average: ]
مختص شما:  ابزار تشخیص پنالتی گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنالتی گوگل x بخوانید...