نکات انتخاب نام برند

نکات انتخاب نام برند

نکات انتخاب نام برند

با سلام به دوستداران سئوبلک 
امروز در این مقاله میخواهیم به بیان نکات انتخاب نام برند بپردازیم.با سئو بلک همراه باشید.

چگونه یک انتخاب خوب برای نام برند داشته باشیم

اولین نکته ای که در رابطه با نکات انتخاب نام برند باید به ان توجه کنید نوع اسم است.

نکات انتخاب نام برند

 

1- تصمیم‌گیری درباره‌ی نوع اسم

بیشتر نام‌های تجاری، نام محصول و خدمات به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1.  نام‌های معنوی:
    • توصیف عملکرد یا کیفیت؛
    • ارتباط سریع ارزش محصول؛
    • محبوبیت بین برندهای ثابتی که داستانشان را می‌دانید؛
    • بی‌نیازی از سرمایه‌گذاری بازاریابی بزرگ برای فهمیده‌شدن.
  2. نام‌های نتافوریک یا استعاری:
    • برای کمک به مردم تا دربارۀ یک برند، فراتر از هدف روزمرۀ خود فکر کنند. مثل mapmarvels، اپلیکیشنی که به شما کمک می‌کند به ابر قهرمان تبدیل شوید.
    • برای راه‌اندازی محصول‌های جدید، استفاده از برندی هیجان‌انگیز یا تغییر نام برند مناسب است.
    • برای جلوگیری از رقابت مفید است.
    • به سرمایه‌گذاری بزرگ بازاریابی برای توضیح نیاز دارد.
  3. نام‌های حیرت‌انگیز:
    نکات انتخاب نام برند
    •توانمند‌ساختن برندها از ابتدا برای ایجاد هویت قوی و داستان. مانند impactor، نام تجاری کامپیوترهایی که از قطعات از‌بین‌رفته‌ی موشک ساخته شده‌اند‌.
    • توصیفی از برند یا عملکرد محصول نیست.
    • محبوب با برندهای جدید و نوآورانه که از طریقی شکسته می‌شوند.
    • نیاز به زمان و بازاریابی برای تأسیس.

2- ماهیت خود را بشناسید

اسامی مانند دیزنی ( Disney )، نام­ هایی اند که به تاریخچه ­ی شرکت با موسسان آن اشاره دارد. آنها به دنبال آن اند که داستان اصلی شرکت را گفتگو محور و بر پایه ­ی برقراری ارتباط آغاز کنند.
پررنگ کردن و مهم جلوه دادن چشم ­انداز و برتری و تاثیر موسسان شرکت شما باعث ایجاد جوی مملو از اعتماد و ارتباط و بازگو پذیری در مقابل مشتریان می شود. هرچند، این استراتژی گزینه ­ها را محدود می سازد و کمتر در مورد ماموریت و جایگاه شرکت ­تان صحبت می کند. برای پیشروی به سمت حوزه ­ی نام­ گذاری زیرکانه، علاقه­ و ارزش ­های معمول موسسان خود را بسنجید. گاهی اوقات بهترین نام­ها از دل موسسان شرکت بیرون می ­آیند.

3- انتخاب نامی که به‌راحتی تلفظ شود.

خلاقیت و نوآوری در نام‌گذاری محصول یا خدمت بسیار مهم است اما باید به نحوه تلفظ کلمه نیز توجه شود. بسیاری از مصرف‌کنندگان توانایی تلفظ نام‌های خلق‌شده را ندارند.

برای مثال : ماشین آلمانی Porsche : مردم عامی آن را پورشه می‌نامند. افراد تحصیل‌کرده آن را پورش می‌نامند، ولی این کلمه در تلفظ المانی و به‌صورت “پورشا” است. این تلفظ‌ها بر اساس نحوه تلفظ حروف صدادار زبان انگلیسی در زبان فارسی شکل‌گرفته‌اند.

از این نوع برندها بسیار در بازار دیده می‌شود مثل Propecia, Keurig, Cruze . برندهایی که تلفظشان برای اکثر مردم سخت است و در حدود 15 نوع متفاوت می‌توان آن‌ها را تلفظ نمود. این تفاوت تلفظ در جاهای دیگر خود را بسیار نشان می‌دهد. فرض که در دنیای وب به دنبال برند خود هستید و افراد متفاوت آن را با نحوه نوشتار متفاوت به فارسی و یا زبان‌های دیگر نوشته‌اند. کدام تلفظ از نام برند را باید در گوگل سرچ نمود ؟ چگونه باید کلمات کلیدی سایت را با آنان منطبق ساخت و یا در زمان بازاریابی تحت شبکه‌های اجتماعی، کدام تلفظ را جز هشتگ می‌نمایید ؟

مختص شما:  سئو در یاسوج

4- انتخاب نام تجاری کوتاه.

پیدا نمودن یک نام تشریحی ( نامی که محصول ما را تشریح نماید) خوب است اما همه مردم به قضیه این‌گونه نگاه نمی‌نمایند و یا حتی نمی‌توانند کارکرد آن را به خاطر بسپارند. هنگامی‌که فردی به دنبال محصول شما در اینترنت بگردد، ممکن است ترتیب قرارگیری کلمات موجود در برندتان و یا حتی کل کلمات موجود در آن را به یاد نیاورد. پس چگونه باید لغات برند را به یاد آورد؟ برای مثال : آرتا عدس کیمیا / منیران دانش افشار / صفاریان گنوشه

نکات انتخاب نام برند

5- ارتباط خود را با طبیعت حفظ کنید

شیفتگی ذاتی انسان ­ها به جهان طبیعی آن را به مکانی عالی برای یافتن نام­ هایی که مشمول داستان برند و احساس باشد، تبدیل کرده است. طبیعت منبع عظیمی از پیام رسانی به اشکال مختلف مانند خلوص، خوبی، ناهمواری، اقلیم ( سرد یا گرم )، یا حتی کیفیت مناسب را فراهم می کند.

برخی نام­ ها آغاز کننده ­ی یک گفتگو خواهند بود، مانند اسحاق نیوتون، آدم و حوا، هرچند برخی نام­ها مانند اپل apple حس تازگی را تحریک می کند. سعی کنید از طریق فعالیت ­های بازاریابی خود این محبت و عشق به طبیعت را با مشتریان سهیم شوید، و نام برند را در ذهن جامعه هدفتان از این طریق ماندگار نمایید.

نام ­های طبیعی میتواند در جداسازی نام برند شما از رقبا به شما کمک کنند و پیام برندتان را به مصرف ­کنندگان به راحتی القا نماید.”آمازون” یک مثال روشن در این زمینه است، نام این فروشگاه اینترنتی برگرفته از جنگلی با وسعت بسیار زیاد با تنوع جانوران و پوشش گیاهی متنوع و…..

6- انتخاب نام برند یکتا و منحصربه‌فرد.

شاید شما یک نام جالب و کوتاه انتخاب نمایید اما این نام منحصربه‌فرد نباشد، پس مصرف‌کننده چگونه شما را از دیگران تشخیص و در اینترنت پیدا نماید. برای برندهایی مانند Gap, Apple, Coke, با توجه به تعداد مخاطبانشان، موتورهای جستجو به‌صورت مدیریت‌شده این برندها بر وب‌سایت‌های مشابه ارجحیت داده و در نتایج بالای خود نشان می‌دهند اما این اتفاق برای برندهای نوظهور نمی‌افتد.حال اگر نامی را انتخاب نمایید که شرکت‌های بزرگ پیش از شما انتخاب نموده‌اند (در حوزه‌های دیگر)، قطعا برندتان در بین انبوه تبلیغات آنلاین و محیطی گم خواهید شد.

7- اگر مجبور به انتخاب نام برند از بین نام‌های شناخته‌شده هستید، نامی را انتخاب نمایید که در دسته محصولات شما حضور ندارد.

نام اپل معرف خیلی چیزها می‌تواند باشد، اما حتما غالب افراد این نام را مترادف با شرکت کامپیوتری اپل می‌دانند. حال حتی اگر تولیدکننده پیاز هم باشید و برند اپل را روی آن قرار دهید، هیچ‌کسی آن را جدی نگرفته و بیشتر مضحکه می‌شوید.
ولی برندی مانند Virgin (فعال در حوزه خطوط هواپیمایی ، پزشکی ، …. ) که در حوزه کاری شما نیست اگر بتوانید روی محصول خود بگذارید، می‌تواند نتیجه بهتری بگیرد. یا مثلا برند Express که شناخته‌شده است اما شما اگر با کلمه دیگر آن را ترکیب نمایید، می‌توانید از آن استفاده نمایید مثلExpress onix برای همان گونی‌های پیاز.

بیشتر بخوانید:

مختص شما:  خطای 409

8- انتخاب نام برند با تلفظ منحصربه‌فرد.

منظورم ابن نیست که تمام حروف e و i را با a جایگزین نمایید. منظور تغییر یک حرف یا کاهش یک حرف است. بسیار از اپ های اندروید بر اساس همین روش نام‌گذاری شده‌اند . برای مثال کلمه Telegraph را به Telegram تبدیل‌شده است. خیلی از برندهای دیگر از روش استفاده نموده‌اند مانند : Flickr که از flickr ( به معنای سینما) آمده است.

نکات انتخاب نام برند

9- انتخاب نام برند بدون وجود ریشه احساسی.

ما حتما به دنبال یک نام تجاری برای محصول خود می‌گردیم که در ذهن مصرف‌کننده به‌گونه‌ای مثبت تداعی گردد. اما اگر بخواهیم نامی انتخاب کنیم که در برخورد مصرف‌کننده با برند، بخش احساسی ذهن مصرف‌کننده به‌صورت خودکار این حس مثبت را فعال نماید و ارزشیابی مصرف‌کننده از برندمان به‌صورت دائمی مثبت باشد، این‌چنین برندهای خیلی خوب نیستند مثل Mr. Clean آقای تمیز .

حتی برعکس این نیز صادق است . به این معنا که با کلمات منفی به دنبال نتیجه مثبت باشیم. برای مثال : برای حشره‌کش : سوسک تلف کن / پیتزافروشی : مجید کثیف / آرایشگاه : سعید خوش‌دست.

BrandName انتخاب نام برند تجاری اسم تجاری نام خدمات شرکت محصول

10- بررسی عدم وجود مخفف کلمات نام برند در بین کلمات رکیک یا ناشایست.

اگر برند شما از چندین کلمه تشکیل‌شده است، باید دقت نمایید که مخفف آن چگونه می‌شود. زیرا ممکن است که بعدا به مخفف ان نیاز باشد و یا حتی توسط رقبای بانمک برای تمسخر محصولات بکار گرفته شود. برای مثال در شبکه‌های اجتماعی Coors Light Iced Tea توسط دیگران به‌صورت مخفف استفاده می‌شود و این یک انتخاب اشتباه بوده است.

11- مخفف کلمات برند را برای کلمات مشابه چک نمود.

کلمات مخفف بسیار دوست‌داشتنی هستند اما بسیار از برندهای با مشکل روبرو می‌شوند. برای مثال برند British Petroleum با مخفف B.P که برای برندهایی نظر Barcelona Pizza, Basic Powder, Blood Pressure نیز چنین مخففی وجود دارد. همین اتفاق برای برند General Motors Corporation با مخفف G.M.C با برندهای Grabowski Motor Corporation و Giant Metal Chickens و General Military Course

بیشتر بدانید:

12- وانمود کنید که کودکی 10 ساله‌اید.

نکات انتخاب نام برند

باید مانند “کلمه بازی” با یک نام تجاری بازی نمود تا مشخص شود یک نام از زبان مصرف‌کنندگان متفاوت به چه اشکالی قابلیت تحریف و ناقص بیان‌شده را دارد. برای مثال اگر برند Walmart مدنظر قرار دهیم ، خواهیم دید که از تا اینجا تمام اصول را رعایت نموده اما در خصوص اشکال دیگر بیان آن کمی اشکال وجود دارد زیرا به‌صورت Walbarf و Walbart نیز ادا می‌شود.

13- آینده‌نگرانه باشد

برای انتخاب اسم برند باید آینده‌نگر باشید و تفکر خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی و وضعیت امروز خود ببرید؛
یعنی نیم نگاهی هم به چشم‌انداز آینده خود داشته باشید.

شاید الآن حوزه فعالیت شما در حد یک استان و نهایتاً شهرهای اطراف باشد
ولی از کجا می‌دانید که در آینده فعالیت خود را به کشورهای همسایه یا حتی قاره‌های دیگر گسترش نمی‌دهید؟

حتی شما باید به معنی اسم برند خود در فرهنگ‌های بازار هدف نیز فکر کنید؛ شاید داستان آب معدنی شرکت «اَلَموت» (به معنای آشیانه عقاب و نام منطقه‌ای در قزوین) را شنیده باشید که وقتی به کشورهای عربی صادر شد فقط به دلیل معنای این نام تجاری در زبان عربی (اَلْمَوت= مرگ!) با واکنش منفی مشتریان رو‌به‌رو شد!

مختص شما:  ویژگی های وب سایت موفق

همچنین پیشنهاد می‌کنیم از نام خانوادگی خود به‌عنوان اسم برند استفاده نکنید؛ شاید بخواهید در آینده برند خود را بفروشید، این کار باعث می‌شود، کارتان کمی سخت شود و شاید اصلاً خریدار احتمالی را منصرف کند، مخصوصاً در صنایعی که تولیدات لاکچری دارند. شما ترجیح می‌دهید یک ساعت گران‌قیمت را از برند «معصومی زادگان» بخرید یا «رولکس»؟

نکات انتخاب نام برند

البته استثنایی در اینجا وجود دارد؛ اگر یک سلبریتی هستید دیگر وضعیت فرق می‌کند
و انتخاب اسم برند از روی نام خانوادگی اتفاقاً خیلی هوشمندانه است؛ چون شهرت اولیه را دارید،

هزینه‌های برندینگ را به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

بسیاری از سلبریتی‌ها معروف دنیا مثل کایلی جنر (برند محصولات آرایشی) و در ایران مثل لیلا اوتادی (برند عطر و ادکلن) اسم خود را به عنوان نام تجاری برندشان انتخاب کرده‌اند.

نکته دیگر اینکه نام تجاری شما نباید باعث حساسیت قشرهایی از مردم بشود،
مثلاً اگر اسم برند خود را «پرسپولیس» بگذارید ممکن است طرفداران استقلال از شما خرید نکنند
و حتی بدتر با شما دشمنی کنند؛ شاید به نظرتان مسخره‌ برسد ولی این موارد واقعاً پیش می‌آید!
می‌گویید نه؟

یک مثال وطنی و واقعی از اسم‌های حساسیت برانگیز فروشگاه‌ زنجیره‌ای «افق کوروش» است که وقتی فعالیتش را در استان قم شروع کرد، علماء این شهر به دلیل اینکه این اسم را یادآور زمان طاغوت می‌دانستند نسبت به آن اعتراض کردند؛ در نتیجه این مجموعه مجبور شد نام کوروش را از سَردَر تمام شعب قم بردارد و با همان نام «افق» به کارش ادامه دهد!

14- بی‌ادب نباشید.

شاید به ذهنتان برسد که از کلماتی استفاده نمایید که در جمع خصوصی دوستانتان موجب خنده آنان می‌گردد،
و شاید دیگران را نیز بتواند جلب کند،
اما مطمئن باشید که هرگز یک نام برند از آن ایجاد نمی‌شود.

هنگامی یک نام تجاری دارای عمق و وسعت می‌گردد
که عموم مخاطبانش تمایل به نوشتن نام آن برند و مطالعه داستان برند داشته باشند.
اگر این تمایل وجود نداشته باشد، حتما تمایلی به پرداخت پول به شما نیز وجود ندارد.
پس از انتخاب این‌گونه نامه‌ها باید مجددا فکر کنید. مثل شکلات Craps.

از مطالب زیر نیز دیدن فرمایید:

15- تقلید نکنید.

اخرین نکته از نکات انتخاب نام برند تقلید نکنید است

به لیست برندهای ثبت‌شده نگاهی بی اندازید، اگر نامی قبلا ثبت‌شده است، از آن عبور کنید.

برای مثال برند Subway که هم نام قطار زیرزمینی، ساندویچ‌ فروشی زنجیره‌ای و یک روزنامه است،
حال اگر شما از این نام استفاده با حجم عظیمی از اطلاعات در خصوص این شرکت‌ها، شما چه شانسی برای مطرح نمودن خوددارید ؟

ممنون که تا پایان با سئو بلک در مقاله نکات انتخاب نام برند همراه بودید.

کلیک کنید و رای بدهید
[Total: Average: ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استفاده مجاز از یک انکر تکست x بخوانید...