متا دیسکریپشن چیست؟

متا دیسکریپشن چیست؟

متا دیسکریپشن چیست؟

سلام به سئو بلک خوش آمدید. با هم در این مقاله درباره متا دیسکریپشن چیست ؟ میخوانیم .

متا دیسکریپشن چیست؟ چگونه متا تگ توضیحات را سئو کنیم؟

متا دیسکریپشن از روزهای ابتدایی شروع سئو یکی از فاکتورهای مهم در آن بوده است.
گوگل مکررا اعلام می کند که متا دیسکریپشن دیگر تاثیری در رتبه بندی صفحات ندارد.
اما شواهدی وجود دارند که این متا تگ به صورت غیر مستقیم بر روی سئو تاثیر گذار است.

پارامترهایی مانند نرخ کلیک (CTR)، پیش بینی کیفیت محتوای صفحه و در حالت کلی محتوای سایت،
همگی با کمک متا دیسکریپشن بهینه، تحت تاثیر قرار می گیرند. در این مطلب به صورت بسیار جامعی به
نحوه نوشتن صحیح متا تگ توضیحات پرداخته و این موارد را به صورت قدم به قدم برایتان توضیح خواهیم داد.

متا دیسکریپشن چیست؟

متا تگ توضیحات (متا دیسکریپشن) چیست؟

به شکل ساده می توانیم بگوییم که متا دیسکریپشن (Meta Description) در واقع متا تگیست که در آن
به توضیحات مختصری درباره موضوعیت صفحه می پردازیم. این توضیحات در صفحه نتایج جستجو و
زیر عنوان صفحه قرار می گیرند. در مطلب دیگری به نحوه نوشتن عنوان صفحه پرداخته ایم.

چند نکته برای نگارش متا دیسکریپشن ها

طول استاندارد برای متا دیسکریپشن:

برای نوشتن متا دیسکریپشن محدودیتی از نظر تعداد کاراکترهای مورداستفاده  وجود ندارد.
اما موتورهای جست و جو عموما متا دیسکریپشن هایی با طول بالاتر از 160 کاراکتر را به طور کامل در
صفحه ی نتایج نمایش نمی دهند و قسمت پایانی آن را با “…”  جایگزین می کنند. بنابراین اگر مایل هستید
متا دیسکریپشن شما به صورت کامل برای کاربر نمایش داده شود این محدودیت را رعایت نمایید.

(در به روز رسانی جدید گوگل طول تگ توضیحات افزایش یافته است.)

به طور کلی میتوان توصیه کرد متا دیسکریپشن را به شکلی انتخاب کنید که به اندازه ی کافی طولانی باشند
تا محتوای وبسایت را به خوبی توضیح دهد و در عین حال بیشتر از 160 کاراکتر هم نداشته باشد.
متا دیسکریپشن چیست؟

فرمت مناسب برای متا دیسکریپشن:

تگ های متا دیسکریپشن نقش مهمی در جلب نظر کاربر و افزایش نرخ کلیک سایت دارند.
نمایش این توضیحات کوتاه در مورد صفحات سایت در صفحه ی نتایج موتورهای جست و جو،  فرصتی مناسب
برای مسئول وبسایت است تا بتواند محتوای صفحه را معرفی کند و توجه کاربران را جلب نماید.

مختص شما:  سئو ویدئو در وردپرس
یک متا دیسکریپشن مناسب باید به صورت هوشمندانه شامل کلمات کلیدی صفحه ی مربوطه بگردد
و درعین حال به شکلی متقاعد کننده تنظیم شده باشد تا جست و جو گر به بازدید از سایت ترغیب شود.
توضیح مربوط به هر صفحه باید کاملا مرتبط به محتوای آن و متفاوت با توضیح سایر صفحات باشد.

یک متن تبلیغاتی متقاعد کننده بنویسید:

متا دیسکریپشن نقش یک تبلیغ رایگان را برای وبسایت شما  ایفا می کند. متا دیسکریپشن کاربران
را از صفحه ی نتایج موتور جست و جو به وبسایت شما می آورد و  بنابراین تاثیر قابل ملاحظه ای در افزایش سودآوری وبسایت دارد.

نگارش یک متا دیسکریپشن متقاعد کننده، خوانا و جالب یک عنصر کلیدی در افزایش نرخ کلیک هر
صفحه (CTR: Click Through Rate) است. این نکته را در نظر داشته باشید که گوگل و دیگر موتورهای جست و جو
کلماتی از متا دیسکریپشن که دقیقا در عبارت مورد جست و جوی کاربر تکرار شده باشند
متا دیسکریپشن چیست؟

را به شکل بلد شده نمایش میدهد. این کلمات بلد شده به سرعت توجه ی کاربر را جلب میکنند و
احتمالا کاربر با کلیک بر روی لینک، وارد صفحه ی مربوطه میشود. بنابراین سعی کنید
تا جایی که ممکن است از عبارت های مرتبطی که مکررا توسط کاربران جست و جو میشوند
برای نوشتن متا دیسکریپشن خود استفاده نمایید.

نحوه نوشتن توضیحات متا و آموزش meta description در 3 مرحله

حالا که با نمونه های خوب و بد هم آشنا شدید، وقت آن است که دست به کار شویم و
در 3 مرحله ساده، نحوه نوشتن توضیحات متا را به شما آموزش دهیم:

مختص شما:  افزونه بهینه سازی دیتابیس وردپرس

مرحله 1: هنگام نوشتن توضیحات متا تلاش کنید توصیفی دقیق از محتوای صفحه در اختیار کاربر قرار دهید.
یعنی کاربر دقیقاً بدانید که با کلیک بر روی صفحه همان چیزی را میبینید که در شما در توضیحات به او گفته بودید.

مرحله 2: با استفاده از جملات جذاب او را به کلیک و مطالعه کامل صفحه ترغیب کنید.
بعنوان مثال اگر در توصیف محصول خود بنویسید “به همراه هدیه ویژه” یا “همراه با ویدئوی آموزشی”
شانس شما برای انتخاب توسط کاربر بیشتر خواهد شد.

متا دیسکریپشن چیست؟

اگر هم یک مقاله دارید استفاده از عبارت هایی مانند
«با مثال های واقعی و دانلود رایگان کتابو ویدئو» میتواند نرخ کلیک را به سقف برساند!

مرحله 3: کلمات کلیدی مترادف و پیشنهادی گوگل را در توضیحات اضافه کنید. این کار باعث میشود که
صفحه شما نه تنها در کلمه کلیدی هدف، بلکه در عبارت های مشابه آن هم رتبه بگیرد.

تاثیر متا دیسکریپشن روی CTR

CTR مفهوم تازه ای نیست. همان نرخ کلیک است. اگر سری به سرچ کنسول گوگل بزنید در قسمت
Performance خواهید دید که میزان Impression ها و کلیک های شما آورده شده است.
CTR همان نسبت کلیک بر Impression است. یعنی چه تعداد از افرادی که وبسایت شما را در نتایج گوگل دیده اند روی آن کلیک کرده اند.

به نظر شما چه چیزهایی در کلیک کاربران تاثیر دارند؟

  • عنوان محتوا: تایتل مهم ترین تاثیر را دارد. اگر عنوان شما جذاب باشد کاربران بلافاصله روی آن کلیک می کنند.
    حتی اگر رتبه اول را نداشته باشید کاربران ترغیب می شوند تا روی سایت شما کلیک کنند.
  • متا دیسکریپشن : توضیحات متا تاثیر دوم را دارند. توضیحاتی که زیر عنوان می نویسید برای ترغیب بیشتر
    کاربر استفاده می شوند. متا می تواند کاربر را بیشتر و بیشتر کنجکاو کند تا روی لینک سایت شما کلیک کند.
  • اسنیپت ها: اسنیپت ها هم تاثیر بسیار زیادی دارند. به طور مثال اگر محصول شما نسبت به رقبا قیمت
    کمتری داشته باشد می توانید قیمت را در همان نتایج جستجو وارد کنید تا کاربران در اولین نگاه قیمت شما را ببینند
    و روی آن کلیک کنند. امتیاز محصولات، تعداد دانلودها، تعداد فروش و … همه اسنیپت های حرفه ای هستند
    که می توانید روی آن ها سرمایه گذاری کنید.
مختص شما:  کامنت مارکتینگ چیست؟

پس متا عملا روی سئو و رتبه بندی سایت تاثیر ندارد. مخصوصا اگر در یک کلیدواژه ی پررقابت هستید.
می دانید که رتبه ی اول همیشه 50 درصد از ترافیک را به خودش اختصاص می دهد.
یعنی اگر در کلید واژه ای رتبه اول گوگل باشید بیش از نیمی از ترافیک جستجوی این کلیدواژه را دریافت خواهید کرد.

متا دیسکریپشن چیست؟

اما اگر رتبه دوم باشید این ترافیک تنها 15 الی 20 درصد از کل جستجوی کاربران است.
حالا چگونه می توانید این درصد را بیشتر ببرید؟ با عنوان جذاب تر و متای متقاعدکننده تر.
چیزی که رقیب شما نمی تواند انجام دهد. اگر از تکنیک های کپی رایتینگ در جذب مخاطب استفاده کنید
می توانید این درصد را تا 40 هم برسانید.

بررسی Hubspot روی بیش از یک میلیون کلیدواژه پررقابت نشان می دهد که عنوان و متای جذاب
باعث شده است تا درصد کلیک به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کند. این راهی است که می توانید
توسط آن از رقبای قدرتمندتان جلو بزنید. وبسایت های زیادی وجود دارند که آمازون رقیب اصلی آن هاست.
اما همچنان می توانند با چنین راهکارهایی بخشی از سهم بازار را به خودشان اختصاص دهند.

خلاصه مطلب

متا دیسکریپشن چیست؟
متا دیسکریپشن چیست؟ چگونه متا تگ توضیحات را سئو کنیم؟
متا تگ توضیحات (متا دیسکریپشن) چیست؟
چند نکته برای نگارش متا دیسکریپشن ها
نحوه نوشتن توضیحات متا و آموزش meta description در 3 مرحله
تاثیر متا دیسکریپشن روی CTR

کلیک کنید و رای بدهید
[Total: Average: ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استفاده مجاز از یک انکر تکست x بخوانید...