متاتگ کابردی robots

در ای بخش میخواهیم در مورد متاتگ کابردی robots  در سئو صحبت کنیم امیدواریم توانسته باشیم مطالب خوبی در اختیار شما گذاشیته باشیم
با سئو بلک همراه باشید

متاتگ کابردی robots

متاتگ کابردی robots چیست

و چگونه میتوان آن را تنظیم کرد؟
چطور یک صفحه یا سایت را به وسیله متا تگ روبوت noindex کنیم؟

یا به عبارت دیگر چطور  صفحه ای از سایتمان را از نتایج گوگل (ایندکس گوگل) حذف کنیم؟ ما در این مقاله بسیار مفید میزفا قصد داریم توضیحات مهم و کاربری به همراه ۴ مثال مهم از متاتگ روبات را به شما ارائه بدهیم.
حتما مقاله زیر را با دقت بخوانید.

هرروز در دنیای سئو روش‌های مختلفی برای بهینه سازی و افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو مخصوصاً گوگل استفاده می‌شود
ولی یکی از روش‌های قدیمی که تأثیر خوبی بر دید موتورهای جستجو دارند،
استفاده بهینه از متاتگ‌ها در صفحات سایت است.

یکی از مهم‌ترین متاتگ ها در سئو، متاتگ robots می‌باشد.

با استفاده از متاتگ robots شما می‌توانید یک سری از دستورات مهم را به موتورهای جستجو بفهمانید

و گاهی برای ارجاع  این دستورات باید برای هر موتور جستجو یک متاتگ اختصاصی درج کنید
. متاتگ robots جزو سئو داخلی سایت محسوب می‌شود
چرا که تغییرات و اعمال آن بر روی صفحات سایت به شکل کامل در دست مدیر و یا مشاور سئو آن سایت می‌باشد.

متاتگ robots چیست؟ با متاتگ robots شما می‌توانید به ربات‌های موتورهای جستجو اطلاع بدید
که این صفحه یا سایت را ایندکس نکن یا لینک‌های این صفحه یا سایت را دنبال نکن

، و البته برعکس، هر چند اگر شما از دستور <META NAME="ROBOTS" CONTENT="INDEX, FOLLOW">  استفاده نکنید
به شکل پیش فرض گوگل صفحه را ایندکس و لینک‌ها را دنبال می‌کند.

اصلا ایندکس یا دنبال کردن یعنی چه؟
ایندکس (index) یعنی آقای ربات شما این حق را دارید این صفحه را بررسی کنید و در نتایج جستجو کنید
و حال برعکس ایندکس می‌شود نوایندکس (noindex) که خلاف این موضوع را اشاره می‌کند.

مختص شما:  متا تگ کلمات کلیدی و تاثیر آن در سئو سایت

دنبال کردن (Follow) یعنی آقای ربات شما این حق را دارید لینک‌های این صفحه را بررسی کنید
و در صورتی که خود لینک a نوفالو نبود آن را دنبال کنی. و برعکس آن یعنی دنبال نکردن (nofollow).

البته در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد و از طرفی دستورات بیشتری می‌توان از طریق این متاتگ مورداستفاده قراردا
د که در ادامه مقاله میزفا به جزئیات آن‌ها به همراه مثال می‌پردازیم.

متا تگ Robots کدیست که حاوی دستورالعمل نحوه پایش صفحات سایت توسط موتورهای جستجو می باشد
. در حالی که فایل Robots.txt محدودیت های دسترسی ربات های موتورهای جستجو را تعیین می کند.

با استفاده از متا تگ Robots می توان دستورالعمل های جزیی تری را در نحوه پایش و ایندکس صفحات، به اطلاع ربات های جستجوگر رساند.

دو نوع متا تگ Robots وجود دارد: یک نوع آن قسمتی از کدهای HTML صفحه است
و در نوع دیگر، وب سرور آن را تحت هدرهای HTTP میفرستد (مانند x-robots-tag). در کنترل این نوع متا تگ ها از پارامترهای یکسانی استفاده می شود

(مانند “noindex” و “nofollow”) و تفاوت آن ها در نحوه ارتباط آنها با پایشگرهای موتورهای جستجوست.

متاتگ کابردی robots

متا تگ ها دستورالعمل هایی هستند که به ربات های پایشگر در ایندکس صفحات کمک می کنند
و اطلاعاتی را در این باره به آنها می دهند. اگر این متا تگ ها توسط پایشگر ها مشاهده شوند

بر روی رفتار آنها در آن صفحه تاثیر می گذارد
. در ادامه این مطلب به معرفی پارامترهایی می پردازیم که توسط ربات های جستجو قابل درک هستند

و از آنها پیروی می کنند. این پارامترها به حروف کوچک و بزرگ حساس نیستند اما دقت داشته باشید
که شاید بعضی از موتورهای جستجو تنها قسمتی این پارامترها را بفهمند و ممکن است رفتار آنها در رابطه با بعضی از این پارامترها کمی متفاوت باشد.

مختص شما:  تاثیر متا تگ Title در سئو

بیشتر بدانید:

انواع متاتگ کابردی robots

دو نوع متا تگ Robots وجود دارد: meta robots tag و x-robots-tag. تمام پارامترهای بالا در هر دو نوع تگ قابل استفاده است.
در ادامه به بررسی هر دو نوع تگ می پردازیم.

تگ Meta robots

این نوع تگ در کدهای HTML یک صفحه به کار برده می شود و در قسمت <head> قرار می گیرد.

متاتگ کابردی robots

نمونه کد

[jv_label background_color=”#09c” font_size=”13″ border_radius=”0″ text_color=”#ffffff”]<meta name=“robots” content=“[PARAMETER]”>[/jv_label]

دستور <meta name=“robots” content=“[PARAMETER]”> شامل تمام ربات های جستجوگر می شود و شما می توانید
با تعویض نام robots، ربات مورد نظر خود را قید کنید. به عنوان مثال اگر هدف شما ربات گوگل باشد، می توانید دستور نمونه زیر را به کار ببرید:

[jv_label background_color=”#09c” font_size=”13″ border_radius=”0″ text_color=”#ffffff”]<meta name=“googlebot” content=“noindex”>[/jv_label]

اگر قصد دارید بیش از یک پارامتر را به این کد اضافه کنید، می بایست پارامترها با یک کاما از هم جدا فرمایید. مثال زیر را مشاهده کنید:

[jv_label background_color=”#09c” font_size=”13″ border_radius=”0″ text_color=”#ffffff”]<meta name=“robots” content=“noimageindex,” “nofollow,” “nosnippet”>[/jv_label]

این تگ به موتورهای جستجو اعلام می کند که تصاویر صفحه را ایندکس نکنند،
تمام لینک های داخل صفحه را دنبال کرده و هیچ اسنیپتی در صفحه نتایج جستجو نشان ندهند.

اگر برای هر یکی از ربات های جستجو می خواهید دستورات متفاوتی را به کار ببرید،
می بایست برای هر کدام یک خط جدا از این دستور العمل ها بنویسید و در هر کدام نام ربات را قید کنید.

تگ X-robots

تگ Meta robots اجازه مدیریت ایندکس را در سطح صفحه می دهد،

مختص شما:  تگ لینک (A)

در حالی تگ X-robots به عنوان جزیی از هدر HTTP سایت می تواند باشد و حتی می توان با استفاده از آن، ایندکس قسمت هایی از صفحه را نیز کنترل کرد.

تگ X-robots تمام قابلیت های تگ Meta robots را دارد
و در عین حال امکانات بسیار گسترده تری را در اختیار شما قرار می دهد. تگ X-robots قابلیت استفاده از دستور العمل های پیچیده تری را دارد

و آن ها را می توان در سطح کلی سایت و حتی فایل های غیر HTML مانند فلش نیز به کار برد.

متاتگ کابردی robots

برای استفاده از تگ X-robots، شما نیاز به دسترسی به یکی از فایل های header.php، .htaccess یا فایل access سرور را دارید.
در این فایل ها می توانید تگ X-robots را به همراه هر پارامتری استفاده کنید.

در اینجا به بیان مثال هایی از امکانات تگ X-robots می پردازیم:

  • کنترل ایندکس محتوای غیر HTML مانند فلش یا ویدئو
  • جلوگیری از ایندکس قسمت خاصی از یک صفحه (مانند تصویر یا یک ویدئوی مشخص) به جای عدم ایندکس تمام آن صفحه
  • کنترل ایندکس صفحات در مواقعی که دسترسی مستقیم به HTML صفحات ندارید (به خصوص قسمت <head>) یا مواقعی که سایت از یک هدر کلی برای تمام صفحات استفاده می کند
  • اضافه کردن قوانین در ایندکس صفحات (به عنوان مثال، ایندکس صفحه پروفایل یک کاربر بعد از قرار دادن 20 کامنت توسط او فعال شود)

ممنون از این که سئو بلک انتخاب کردید

کلیک کنید و رای بدهید
[Total: Average: ]

1 thought on “متاتگ کابردی robots

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متا تگ های اصلی در سئو x بخوانید...