توویتر

توییتر چیست؟

توییتر پروژه‌ای بود که شرکت Obvious در مارس ۲۰۰۶ آن را به‌عنوان شرکتی پادکست‌محور ایجاد کرد؛
اما بعدها به نسخۀ اولیۀ همین توییتری تبدیل شد که امروز در دسترس ماست. نمونۀ اولیۀ توییتر،
به‌عنوان سرویسی داخلی برای کارکنان Odeo استفاده شد و نسخۀ کامل آن در تاریخ ۱۵ژوئیه۲۰۰۶ معرفی گردید.

توویتر

توییتر به‌عنوان نوعی میکروبلاگینگ در مارس ۲۰۰۶ به‌دستجک‌ دورسی(Jack Dorsey) بعد از جلسات
مداوم باایوان ویلیامز(Evan Williams) ایجاد شد و در ژوئیۀ ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد. (میکروبلاگینگ نوعی
وبلاگ‌نویسی است که به کاربران امکان نوشتن متن‌های کوتاه و انتشار آن‌ها را می‌دهد.
وبلاگ‌نویس‌ها معمولاً در ‌سایت‌های مختلف فعالیت می‌کنند و در حوزه‌های مختلفی همچون سیاست،
ورزش، آشپزی، تکنولوژی و مد می‌نویسند.) درکنفرانس تعاملیسال ۲۰۰۷ که طی آن بیش از ۶۰هزار توییت ارسال شد،
توییتر رشد انفجاری خود را شروع کرد. در واقع، آن‌ها از این کنفرانس استفاده کردند و پایگاه کاربران خود را افزایش دادند.
این میکروبلاگینگ در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۰۰میلیون کاربر داشت که در حال حاضر ۳۴۰میلیون توییت در هر روز می‌فرستند
و بیش از ۱٫۶میلیارد جست‌وجو در آن انجام می‌شود. ابتدا در توییتر فقط ظرفیت نوشتن و انتشار ۱۴۰ کاراکتر وجود داشت؛
اما در سال ۲۰۱۷ تعداد کاراکترهای قابل استفاده در توییتر به ۲۸۰ کاراکتر افزایش یافت.

این شرکت ابتدا در کالیفرنیا به ثبت رسید و در حال حاضر دفتر اصلی توییتر در سان‌فرانسیسکوست؛
ولی هم‌اکنون توییتر در نقاط مختلف جهان دفتر دارد و مشغول فعالیت است.

اولین توییت در توییتر را جک‌ دورسی در ۲۲مارس۲۰۰۶ در ساعت ۱۲:۲۰ بعدازظهر زد.
او در توییت خود به راه‌اندازی توییتر اشاره کرد و نوشت: «من توییترم را فعال کردم.»

توویتر

اینکهاولین توییتِ توییتر دارایغلط املائیاست نشان می‌دهد که کلاً هدف توییتر داشتنِ غلط املائی است؛
پس زیاد سخت نگیرید البته بعضی از کاربران معتقدند که Twttr کوتاه شدۀ Twitter هست.

مختص شما:  استراتژی بازاریابی دیجیتال

توییتر در سال ۲۰۰۶ با شعار«چه کار می‌کنید؟»(What are you doing) پا به میدان وب گذاشت؛
اما در نوامبر ۲۰۰۹ این شعار به«چه‌چیزی در حال رخ‌دادن است؟»(What’s happening) تغییر کرد.
در ژوئن ۲۰۱۲، تعداد کاربران توییتر از مرز۲۰۰میلیوننفرگذشت و تعداد۲۰۰میلیون توییت در روزبه ثبت رسید.
این عدد برابر با نوشتن۱۰میلیون صفحه کتابدر روز است یا برابر با نوشتن ۸۱۶۳ نسخه از کتابجنگ و صلحاثرلئو تولستوی.

ویژگی‌های توییتر

 

پیشرفت توییتر

پیشرفت این شرکت بسیار پرشتاب بوده است. در سال ۲۰۰۷ در هر ۱۵ دقیقه ۴۰۰ هزار توییت پست می‌شد.
این رقم در سال ۲۰۰۸ به ۱۰۰ میلیون رسید. در فوریه ۲۰۱۰، کاربران توییتر روزانه ۵۰ میلیون توییت می‌فرستادند.
تا مارس ۲۰۱۰، آمار application ثبت‌شده این شرکت به بیش از ۷۰ هزار رسید. تا ژوئن ۲۰۱۰، روزانه حدود ۶۵ میلیون توییت پست می‌شد،
یعنی حدود ۷۵۰ توییت در ثانیه. تا مارس ۲۰۱۱ تعداد توییت‌ها به ۱۴۰ میلیون در روز رسید.
به نقل از سایت compete.com توییتر در ژانویه ۲۰۰۹ به مقام سوم شبکه‌های اجتماعی رسید،
حال آن که رتبه پیشینش مقام بیست و دوم بود.

منابع مالی توییتر

سرمایه‌ اولیه برای راه‌اندازی توییتر براساس منابع غیررسمی رقمی بین ۱ تا ۵ میلیون دلار بوده است.
پس از راه اندازی توییتر، شماری از سازمان‌ها و نهادهای مالی، صنعتی و فناوری، رقمی در حدود ۵۷ میلیون دلار در توییتر سرمایه‌گذاری کردند.
یونیون اسکوئر ونچرز (UnionSquare Ventures)، اسپارک کپیتال (spark capital)،
اینسایت ونچر پارتنرز (Insight Venture Partners) از جمله سرمایه‌گذاران در توییتر هستند.

توییتر در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی دسترسی به مراتب راحت تر و سریع تری دارد
و کاربران توییتر در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند با ارسال توییت، آن را میلیون ها کاربر
دیگر در سراسر جهان به اشتراک بگذارند.

مختص شما:  محتوای شاخص چیست

رای شروع کار، پس از دانلود شدن برنامه توییتر سبک آن را باز کنید.

توویتربرای ورود

  1. رویورودضربه بزنید.
  2. شناسه، شماره تلفن یا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
  3. گذرواژه‌تان را وارد کنید.
  4. رویورودضربه بزنید.

برای نام‌نویسی یک حساب کاربری جدید:

  1. روینام‌نویسیضربه بزنید.
  2. نام کامل و شماره تلفن‌تان را وارد کنید. اگر ترجیح می‌دهید از آدرس ایمیل‌تان استفاده کنید،
    رویاستفاده از ایمیل بجای آنضربه بزنید.
  3. روینام‌نویسیضربه بزنید.
  4. یک گذرواژه وارد کنید و رویبعدیضربه بزنید.
  5. اگر نام‌نویسی با آدرس ایمیل را انتخاب کرده باشید، ممکن است شماره تلفن‌تان را درخواست کنیم.
    می‌توانید آن را وارد کنید یا روی گزینهحالا نهضربه بزنید.
  6. یک شناسه وارد کنید (بعضی از گزینه‌های موجود را پیشنهاد خواهیم کرد)، سپس رویبعدیضربه بزنید.
  7. با پیشنهاد دسته‌های مورد علاقه و شناسه‌های موجود در این دسته‌ها، برای شروع کار به شما کمک می‌کنیم.
  8. اگر از دستگاه Android استفاده می‌کنید، می‌توانید آگاه‌سازی‌های فوری را دریافت نمایید.
    برای دریافت آگاه‌سازی‌های فوری رویروشن کردن آگاه‌سازی‌هاضربه بزنید.
  9. هنگامی‌که برای رفتن به خط زمان خودتان آماده بودید، رویتکمیلضربه بزنید.

توویتر

برخی از ویژگی های توییتر

۱. توییتر به کاربران امکان می‌دهد تا در زمانی کوتاه توییت های جدید بفرستند و آخرین توییت های کاربران دیگر را نیز بخوانند.

 

۲. هریک از پیام‌های توییتر (توییت) محدود به ۱۴۰ کاراکتر است که به سرعت بر روی سایت توییتر یا تلفن های همراه قابل دریافت است.

 

۳. کاربران می‌توانند به‌روزرسانی توییت‌ها را از طریق سایت توییتر، پیامک، RSS، ایمیل یا نرم افزار‌های کاربردی ارتباطی بفرستند و دریافت کنند.

 

۴. امکان ارسال انبوه پیامک با اهداف سیاسی، سازماندهی اعتراضات داخلی و ایجاد آشوب در کشورهای هدف

 

۵. امکان ایجاد هویت های مجازی برای پرمخاطب نشان دادن یک موضوع خاص با هدف الغای فضای ذهنی مورد نظر به کاربران

مختص شما:  انتخاب رنگ برای برند

 

 

 

اصطلاحات ضروری

پیش از ورود به بحث اصلی اجازه بدهید با دو اصطلاح آشنا شویم.

دنبال کردن یا Follow:فلسفه استفاده از توییتر علاوه بر انتشار محتوا، دریافت محتوای منتشرشده توسط دیگران است.
برای این کار باید کاربران دیگر را دنبال کنید. به این کار به اصطلاح «فالو» یا دنبال کردن می‌گویند.

دنبال‌کننده یا Follower:افرادی که شما را دنبال می‌کنند، دنبال‌کننده یا “فالُوِر” نامیده می‌شوند.
در صورتی که شما افرادی را دنبال کنید، دنبال‌کننده یا فالور او شمرده خواهید شد.

کاربر تاییدشده یا Verified:در کنار برخی از شناسه‌های یک علامت تیک آبی‌رنگ وجود دارد
که در شکل زیر با علامت فلش قرمز مشخص شده است. همان‌طور که در شکل بالا می‌بینید،
دو شناسه با نام BBC Persian وجود دارد. از بین این دو شناسه، آن که علامت تیک آبی در جلویش قرار گرفته است،
شناسه اصلی است و شرکت توییتر طی مراحلی مشخص، اصلیت آن را تایید کرده است. آن دیگری اما شناسه‌ای جعلی است.

نداشتن تیک آبی البته همواره به آن معنا نیست که دارنده آن شناسه یک فرد یا سازمان حقیقی نیست.
عدم وجود آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است
وی علاقه‌ای به تایید شناسه خود نداشته باشد، ممکن است
دسترسی او به شرکت توییتر و طی مراحل تایید مقدور نباشد و علل دیگر.

اما با وجود آن علامت همواره می‌توانید از اصل بودن آن مطمئن شوید
و بدانید که آن شناسه واقعا توسط آن فرد، سازمان، شرکت یا نهاد به‌روزرسانی می‌شود.

توویتر

 

 

 

خلاصه مطالب

 

توییتر چیست؟
ویژگی‌های توییتر
برای ورود
برخی از ویژگی های توییتر
اصطلاحات ضروری